Bedrijven houden zich aan de abonnementsregels
Na een waarschuwing eerder dit jaar gaan veel bedrijven weer netjes om met de abonnementsregels, concludeert de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Er gelden strenge regels voor het verlengen en opzeggen van abonnementen op tijdschriften, kranten, internet, telefoon en energie. Maar niet elk bedrijf dat deze diensten aanbiedt past die regels ook zorgvuldig toe.
Op de website ConsuWijzer konden klanten het afgelopen jaar klachten melden wanneer ze gedwongen werden een abonnement te nemen of te verlengen. Ook de onduidelijkheid bij bedrijven over hoe een abonnement kan worden opgezegd was voor veel consumenten reden tot klagen bij ConsuWijzer.
30 bedrijven
In juli heeft de ACM een actie "waarschuwingsdag abonnementen" gehouden. Toen werden dertig bedrijven gebeld en gemaild waarover klanten veelvuldig bij ConsuWijzer klachten indienden. Volgens de ACM verbeterde bijna de helft van de bedrijven daarop de dienstverlening.
De andere bedrijven kregen een waarschuwing en een boete als ze de dienstverlening niet zouden verbeteren. Uiteindelijk zijn geen boetes opgelegd omdat alle aangesproken bedrijven de regels nu naleven.