NOS Nieuws

'Scholen moeten nu veel meer uitleggen'

Leerlingen die doof of autistisch zijn of een andere beperking hebben, horen thuis op reguliere scholen. Met ingang van dit schooljaar moeten gewone scholen 'passend onderwijs' bieden en kunnen ze niet makkelijk kinderen weigeren. Dat geeft soms conflicten tussen school en ouders, zegt Hilde Mertens, voorzitter van de geschillencommissie Passend Onderwijs.

Wat is er precies veranderd?

"Vroeger konden scholen in het basis- en voortgezet onderwijs leerlingen met beperkingen gemakkelijker naar het speciaal onderwijs verwijzen. Dat gaat nu moeilijker. Scholen moeten nagaan wat precies de belemmeringen bij de betreffende leerlingen zijn en wat de school kan doen om die belemmeringen op te heffen. Dat vereist een omslag in denken. Als ouders het niet met de school eens zijn, komen ze bij ons."

Uw commissie heeft negentien klachten behandeld. Is dat veel?

"Afgezet tegen de 2,5 miljoen leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs zijn het er weinig. Maar niet alle geschillen komen bij ons terecht. We hebben aanwijzingen dat er meer conflicten zijn. We hebben ook de indruk dat in veel gevallen wordt geprobeerd om er uit te komen."

Kunt u een voorbeeld van een geschil noemen?

"Een school wilde een leerling met het syndroom van Down niet langer houden. Daar komt een school nu niet zomaar meer mee weg. Een school moet zich afvragen wat er precies met het kind aan de hand is en wat ze kan doen om hem te handhaven. Sommige kinderen met het Downsyndroom kunnen goed meekomen, anderen helemaal niet. Als het echt niet kan, moet de school aangeven waarom. Scholen moeten nu veel meer uitleggen."

Hoe gaan scholen hiermee om?

"Over het algemeen zijn scholen welwillend. Zodra zaken bij ons terechtkomen, zie je dat zowel school als ouders hun best doen om het geschil op te lossen. In de helft van de gevallen moeten we een advies uitbrengen. Dat is overigens niet bindend, maar tot nu toe worden de adviezen wel opgevolgd. In die gevallen vragen scholen ons vaak om hulp, want ze komen er op eigen kracht niet altijd uit."

Wat moet er gebeuren?

"We lopen tegen het probleem aan dat er weinig kennis is over passend onderwijs. De nieuwe regeling is ingevoerd, zonder gedegen onderzoek. We weten te weinig over wat reguliere scholen kunnen doen voor leerlingen met beperkingen."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl