Het Stadskantoor
NOS Nieuws

Ambtenaren Utrecht zoeken zich suf in nieuw pand

Ambtenaren van de gemeente Utrecht kunnen moeilijk wennen aan het nieuwe Stadskantoor. Ze hebben grote moeite met het vinden van een geschikte werkplek. Ook vinden ze de grote open ruimten rumoerig.

Dat blijkt uit een enquête van de Centrale Ondernemingsraad waarop 1300 ambtenaren reageerden.

Het Stadskantoor opende twee maanden geleden zijn deuren. Er zijn nauwelijks vaste werkplekken in het nieuwe gebouw, de ambtenaren werken op losse 'flexplekken'.

De Centrale Ondernemingsraad kreeg signalen dat veel ambtenaren ontevreden zijn over de nieuwe werkwijze. Meer dan de helft (56 procent) van de ambtenaren die op de enquête reageerden, zegt dat het moeilijk is een werkplek te vinden. Dat speelt vooral als ze van een vergadering terugkomen. Dan moet bijna twee op de drie (64 procent) flink zoeken naar een bureau.

Zoeken

De voortdurend zoekende collega's maken de werkruimte volgens veel ambtenaren erg onrustig. 70 procent van de ondervraagden zegt dat het de hele dag rumoerig is.

Ook storen veel ambtenaren zich aan de lange wachttijden. 75 procent zegt regelmatig te moeten wachten bij de wc's en meer dan de helft ervaart geregeld lange rijen bij de koffieautomaat.

Bij de opening van het gebouw bleek al dat mensen eerder naar hun werk kwamen om files bij de liften te vermijden.

Oplossing

Volgens voorzitter Kees Pas van de Centrale Ondernemingsraad moet er op korte termijn worden ingegrepen in de inrichting. In eerste instantie denkt hij dan aan het toewijzen van verdiepingen aan ambtenaren van dezelfde afdeling. Ook zouden ambtenaren via een computer moeten kunnen zien waar nog plaats is.

De hal van het nieuwe gebouw.

Om het rumoer tegen te gaan zouden extra wandjes kunnen worden geplaatst met geluiddempend materiaal. Ook kunnen enkele glazen wanden worden afgeplakt. Pas zegt dat daar hoe dan ook geld voor moet komen. Daarover gaat hij in discussie met het stadsbestuur.

Flexwerken

Bijna alle ambtenaren van de gemeente zitten sinds 7 oktober in het kolossale witte gebouw met 21 verdiepingen. In het gebouw is plaats voor 3000 mensen.

De lagere verdiepingen van het Stadskantoor zijn openbaar. Daar zitten alle publieke diensten. Op de andere verdiepingen zijn talloze losse werkplekken te vinden. De meeste ambtenaren mogen zelf bepalen waar ze zitten. Voor vergaderingen zijn zowel open als gesloten ruimten aangewezen.

Overigens zijn er ook wel positieve geluiden over het nieuwe gebouw. Zo zegt bijna twee derde van de ondervraagden dat de overlegruimtes allemaal anders zijn en dat vinden ze verrassend.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl