Ambulancepersoneel is paaltjes zat
Paaltjes, slagbomen en hekken. Het is een doorn in het oog van ambulancepersoneel. Want al die obstakels hebben hun eigen sleutel, pasje of code. Onhandig en tijdrovend, zeker als elke seconde telt. Ambulanceorganisaties hebben er genoeg van en komen met één landelijk systeem: SOS Toegang.
Nu hebben alle regio's hun eigen systeem. Chauffeurs hebben een grote bos met tientallen sleutels en verschillende pasjes: elk paaltje op het fietspad heeft zijn eigen sleutels en ook voor slagbomen bij recreatiestranden is een pasje nodig. Chauffeurs moeten elke keer zoeken naar de juiste sleutel of het goede pasje.
Het levert nog meer problemen op als een ambulance uit een andere regio naar de melding rijdt. Dat komt steeds vaker voor want ambulances worden landelijk ingezet. Volgens de stichting komt het tientallen tot honderden keren per jaar voor dat ambulances geblokkeerd worden door paaltjes en slagbomen.
Wij hadden een stuk of twaalf sleutels
Bij Ambulance Amsterdam zijn de obstakels een ernstig en hardnekkig probleem. Zo ook bij een melding op de Warmoesstraat dit jaar. Het ambulancepersoneel schrijft in zijn rapport: "Toen wij richting de paaltjes-sensor reden kwam er geen reactie op onze aankomst. Na contact met de meldkamer zou er iemand uit Alkmaar komen om paaltjes naar beneden te laten zakken. Dit zou minimaal 20 minuten duren. Na omrijden met uiteindelijk zo'n 20 tot 30 minuten extra aanrijtijd zijn we bij de patiënt ter plaatse gekomen. Ondanks dat het een patiënt was die niet levensbedreigend gewond was, vind ik het niet uit te leggen aan patiënt, omstanders en anderen dat we vanwege deze reden zo laat ter plaatse waren."
SOS Toegang
Stichting SOS Toegang heeft een systeem ontwikkeld dat een einde aan deze problemen moet maken. Met een afstandsbediening vanuit de ambulance kan de chauffeur alle elektrische slagbomen, palen en hekken openen die daarop zijn aangesloten. De paal of slagboom moet wel worden aangepast in de schakelkast. Dat kost 300 tot 450 euro per paal of slagboom. De eigenaar van het obstakel moet die kosten betalen. Dat is vaak een gemeente, vakantiepark of woningcorporatie.
Als we de paal naderen, krijgen we op ons scherm te zien welke code we moeten intoetsen.
Het systeem van SOS Toegang is een toevoeging op het bestaande KAR-systeem. KAR staat voor Korte Afstand Radio, een systeem waarmee ook automatisch verkeerslichten op groen gezet kunnen worden. Maar dat is twee keer zo duur als het systeem van SOS Toegang.
Acht provincies werken al met de afstandsbediening van SOS Toegang. De stichting wil dat alle ambulances in Nederland binnen drie jaar zijn uitgerust met het systeem.