Fout op fout bij treinongeluk Wetteren
Bij het grote treinongeluk bij het Belgische Wetteren in mei 2013 is fout op fout gestapeld. Hierdoor kon een goederentrein ontsporen met tankwagons vol giftige chemische stoffen.
Volgens de onderzoekers negeerde de machinist een sein met een snelheidsbeperking. De trein reed meer dan 80 kilometer per uur waar maar 40 kilometer per uur was toegestaan.
Giftige stof
Op het gevaarlijkste punt lagen bovendien twee korte bochten met wissels bij elkaar. De S-vorm die ontstond, zorgde ervoor dat de volle goederentrein uit balans raakte. In combinatie met de te hoge snelheid kantelde de trein.
Bovendien werd een ander aanvullend beveiligingssysteem niet geactiveerd. Door die samenloop van omstandigheden en fouten ontspoorden ’s nachts zeven wagons. Drie daarvan sloegen lek en de giftige stof acrylonitril kwam vrij.
De tankwagons bevatten ruim 300 ton van de giftige stof. De wagons vlogen in brand en de giftige vloeistoffen stroomden weg. Via het bluswater kwam het water in de riolering terecht en bij het spoelen van de rioleringen kwamen giftige dampen vrij. Een inwoner van het dorp Wetteren overleed.
Meer dan 100 mensen raakten gewond vanwege het inademen van giftige stoffen. Ruim 2000 mensen moesten hun huis verlaten.
De Belgische onderzoekers concluderen dat verschillende veiligheidsmaatregelen zijn genegeerd of niet hebben gewerkt. Ze adviseren dat een moderner signaleringssysteem wordt ingevoerd dat ervoor zorgt dat een trein in zo'n geval automatisch tot stilstand komt.