Rijkswaterstaat zoekt eigenaar spookschip
Rijkswaterstaat is op zoek naar de eigenaar van het schip Diamond Princess, dat sinds augustus 2012 bij Sluiskil in Zeeland ligt. In een advertentie in De Telegraaf wordt de eigenaar van het schip opgeroepen om zich binnen twee weken te melden.
Volgens Rijkswaterstaat komt het vaker voor dat de eigenaar van een schip niet bekend is, maar is een oproep in een krant vrij uitzonderlijk. Het schip kwam in 2012 vanuit België in Nederland aan bij scheepswerf De Schroef. Het is een oud Noors postschip dat eerst Häkon Jari heette en daarna werd omgedoopt. Het heeft enige tijd dienstgedaan als hotelschip in Antwerpen.
Patrouilleschip
Sinds een half jaar ligt het niet meer aan de kade van de werf, maar op een illegale ligplaats in Sas van Gent. Daarmee is het een probleem van de vaarwegbeheerder geworden en is Rijkswaterstaat op zoek naar de eigenaar.
"Het schip vormt geen gevaar, maar het hoort daar niet te liggen en we willen voorkomen dat het wel gevaarlijk wordt", zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat. Iedere dag vaart een patrouilleschip langs om te controleren of de Diamond Princess nog goed vastligt.
Inspectie
In 2012 concludeerde de Inspectie voor Leefomgeving en Transport dat er asbest aan boord van het schip was, berichtte de Provinciale Zeeuwse Courant destijds. De eigenaar werd voor de keus gesteld om het asbest te verwijderen of om het schip terug te slepen naar Antwerpen.
Waarom de eigenaar toen wel bekend was bij de inspectie en nu niet bij Rijkswaterstaat is onduidelijk. In Belgische en Nederlandse media is de afgelopen jaren gemeld dat het schip eigendom is van Nederlandse investeerders.
Vooruitlopen
De Diamond Princess staat nu in ieder geval niet geregistreerd in het Scheepsregister van het Kadaster. Volgens de Inspectie voor Leefomgeving en Transport is er geen registratie meer omdat het schip niet meer als zodanig wordt gebruikt.
Wie de huidige eigenaar is, weet de inspectie niet. "Het kan zijn dat de eigenaar sinds 2012 is veranderd", zegt een woordvoerder. Rijkswaterstaat zegt dat iedereen die kan bewijzen wie de eigenaar van het schip is, zich maar moet melden.
De eigenaar van het schip is volgens Rijkswaterstaat juridisch verantwoordelijk voor het schip. De dienst wil de eigenaar de kans geven om zich te melden. De woordvoerder wil niet vooruitlopen op wat er met het schip gebeurt als de eigenaar zich over twee weken niet heeft gemeld.