Horeca wil gesprek over slechte recensies

ANP

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) gaat binnenkort met vergelijkingssite Iens praten over valse recensies. Bij de brancheorganisatie zijn meerdere klachten van ondernemers binnengekomen over gasten die dreigen een valse recensie te schrijven als ze geen korting krijgen. 

KHN wil het liefst dat gasten alleen een recensie kunnen achterlaten op de website van Iens als ze daadwerkelijk in een restaurant zijn geweest. "Bij booking.com is dat bijvoorbeeld zo", zegt Joris Prinssen van KHN. 

Bezwaar al mogelijk

Iens zegt in een reactie dat het bedrijf wil meewerken om chantage van restauranteigenaren te voorkomen. Volgens Iens wordt nu al 15 tot 20 procent van alle recensies afgekeurd, omdat die niet voldoen aan de huisregels. Er wordt bijvoorbeeld in gescholden of er wordt een conflict beschreven. 

Daarnaast kunnen ondernemers al terecht bij de vergelijkingssite om bezwaar te maken tegen een recensie. Op basis daarvan worden soms al reacties van restaurantbezoekers verwijderd. Over die mogelijkheid wil Iens ondernemers beter informeren. 

Wekelijks komen er bij Iens tussen de 5000 en 10.000 recensies binnen.