Ook Rotterdam wil vieze diesels weren
Rotterdam wil de uitstoot van roet in het verkeer de komende vier jaar met bijna de helft terugdringen. Verder moet het gemeentelijk wagenpark in 2018 een kwart 'schoner' zijn. Op die manier hoopt Rotterdam de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren.
De gemeenteraad, bewonersgroepen en milieuorganisaties krijgen twee pakketten met maatregelen voorgelegd om de doelstellingen te bereiken. In beide gevallen wordt het aantal dieselvoertuigen teruggedrongen. Vervuilende auto's, vrachtwagens en bestelauto's worden aangepakt en schoner vervoer wordt gestimuleerd. Ook wil het college meer laadpalen voor elektrisch rijden. Begin volgend jaar moeten de partijen een van de pakketten kiezen.
"Pertinent tegen"
Transport en Logistiek Nederland (TLN) is "pertinent" tegen de milieuplannen. De organisatie zegt dat de plannen haaks staan op de afspraken die eerder zijn gemaakt met de gemeente over het terugdringen van de uitstoot van CO2 door vrachtwagens in binnensteden. Zo zegt TLN dat "nota bene" vorige week een voorstel is getekend door onder anderen de gemeente Rotterdam en er toen niets bekend was over de milieuplannen.
Het doel van het voorstel is om samen met de transportbranche en gemeenten toe te werken naar schonere binnensteden in 2025. Maar volgens TLN maakt Rotterdam nu op eigen houtje plannen. Een woordvoerder van de organisatie zegt dat bedrijven hun vrachtwagenpark moeten vervangen om in de milieuzones te rijden. Daar is volgens haar veel geld voor nodig en niet alle bedrijven hebben dat.
Voor de milieumaatregelen is bijna 12 miljoen euro vrijgemaakt. Minister Schultz heeft toegezegd dat ze meebetaalt aan het verbeteren van de luchtkwaliteit in Rotterdam.
Onderzoekers zeggen dat Rotterdammers door de uitstoot van roet en koolstofdeeltjes gemiddeld één tot drie jaar korter leven dan de gemiddelde Nederlander. Wie langs een drukke weg woont, is nog slechter af.
Sceptisch
Het RIVM verdubbelt het aantal meetinstallaties van 13 naar 26. "Roet wordt een steeds belangrijkere indicator om te bepalen hoe gezond de lucht langs wegen is", zegt Joost Wesseling van het RIVM. Die nieuwe metingen moeten volgens hem aantonen of er meer vieze plaatsen bijkomen, of dat de ongezonde plekken nog ongezonder worden.
De eerste maatregelen in Rotterdam zijn gericht op de ’s Gravendijkwal, een doorgaande weg met zes rijstroken die het verkeer naar de Maastunnel leidt. Bewoners langs de ’s Gravendijkwal zijn sceptisch. "De afgelopen jaren waren het heel veel woorden en heel weinig daden", zegt Adriaan Korthuis van de actiegroep Adem Rotterdam.
Utrecht en Amsterdam
Rotterdam is niet de eerste stad die de strijd aanbindt met de luchtvervuiling. Utrecht voert op 1 januari een zogenoemde milieuzone in; oude dieselauto's zijn dan niet meer welkom in de binnenstad. Amsterdam verstrekt geen parkeervergunningen meer aan mensen met een extreem vervuilende auto.