Accountants kritisch over financiën Amsterdam
De financiële huishouding van de gemeente Amsterdam is niet op orde en moet worden gereorganiseerd. Dat is de conclusie van een quickscan bij de ambtelijke dienst Middelen en Control van de gemeente, waarvan het eindrapport vandaag naar buiten komt.
De dienst is verantwoordelijk voor het opstellen van de begroting en de financiën. Eind vorig jaar kwam de gemeentelijke belastingdienst in opspraak toen die per ongeluk 188 miljoen euro aan woonkostenbijdrage uitkeerde voor ruim 9000 mensen, terwijl dat in totaal 1,8 miljoen euro had moeten zijn.
Het eindrapport trekt de volgende conclusies over de financiële huishouding bij de gemeente Amsterdam:
- Er wordt gewerkt vanuit een 'ivoren toren'
- Er is gebrekkige leiding
- Afspraken zijn niet altijd bindend
- Opdrachten worden eerder niet dan wel uitgevoerd
- De kortetermijnagenda regeert
- Er is een gebrekkig en verouderd automatiseringssysteem
Afgelopen jaar is de leiding van de dienst al vervangen, maar de onderzoekers zeggen dat er nog veel aanpassingen nodig zijn.
Voor het onderzoek zijn onder anderen de werknemers van de dienst geënquêteerd. De miljoenenblunder met de woonkostenbijdrage leidde tot veel kritiek op de verantwoordelijke PvdA-wethouder Pieter Hilhorst. Hij vertrok uiteindelijk uit de politiek na de nederlaag voor zijn partij bij de gemeenteraadsverkiezingen in maart.
Eerder dit jaar bleek uit een eerste analyse dat de dienst Middelen en Control niet voldoende functioneert en werd vervolgens het onafhankelijke onderzoek ingesteld.
Miljarden
In het nieuwe gemeentebestuur van Amsterdam is ook een wethouder speciaal belast om binnen een paar jaar de financiën op orde te krijgen.
In Amsterdam gaat elk jaar 5,3 miljard euro aan publiek geld om. Per 1 januari stijgt dat tot 6,6 miljard euro vanwege de extra taken die de gemeente moet uitvoeren.
Het eindrapport wordt naar de gemeenteraad gestuurd. Op 11 december debatteert de raad over de problemen bij de financiële huishouding van Amsterdam.