Machinist Barendrecht had hartkwaal

Aangepast op
Binnenland

Het treinongeluk bij Barendrecht, waarbij vorig jaar september twee goederentreinen frontaal op elkaar botsten, is mede veroorzaakt doordat één van de machinisten een hartkwaal had.

Dit staat in het conceptrapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid, dat in handen is van RTV Rijnmond. Een betrokkene die het rapport heeft ingezien, bevestigt het verhaal.

De machinist met de hartkwaal kwam bij het ongeluk om het leven. Uit de autopsie werd duidelijk dat hij een hartkwaal had. Bij de laatste keuring van de 56-jarige man waren aanwijzingen dat hij hartproblemen had, maar er is verder geen onderzoek gedaan.

Onopgemerkte noodstops

Ook concludeert de Onderzoeksraad dat de trein tijdens de fatale rit al twee keer een noodstop had gemaakt, omdat de machinist onwel was geworden. Die noodstops zijn niet opgemerkt door de treindienstleiders van ProRail. De machinist reed bij Barendrecht door een rood sein en botste tegen een andere goederentrein. Vervolgens reed een passagierstrein in op de ravage. Daarbij raakte een aantal reizigers gewond.

Het duurt dagen voor de ravage was opgeruimd. Er waren 22 wagons met containers bij het ongeluk betrokken. Een legertank was nodig om de locomotieven te bergen, omdat de treinstellen boven op elkaar lagen en klem zaten onder een viaduct.