Jongeren staan niet te springen voor een baan in het openbaar vervoer.
NOS Nieuws

20 miljoen voor banen in openbaar vervoer

De openbaarvervoerbedrijven en minister Asscher van Werkgelegenheid trekken 20 miljoen euro uit om de komende jaren voldoende chauffeurs, conducteurs, monteurs en machinisten te werven. Het huidige personeelsbestand vergrijst snel en tegelijkertijd is er onvoldoende aanwas om het personeel dat met pensioen gaat te vervangen.

In het Sectorplan Openbaar Vervoer hebben de openbaarvervoerbedrijven samen met minister Asscher afspraken gemaakt om dit probleem aan te pakken. Het gaat onder meer om geld voor extra leer-werkplekken voor jongeren en om werklozen om te scholen. De sector zelf betaalt 12,5 miljoen euro aan de verschillende programma's, de minister doet daar 7 miljoen euro bij.

"Ons personeelsbestand is snel aan het vergrijzen en tegelijkertijd is het moeilijker om nieuw personeel aan te trekken", zegt bestuursvoorzitter Bart Schmeink van vervoerder Connexxion. "Jongeren staan niet zo te trappelen om bij ons te werken. Daar moeten we wat aan doen. Het is goed dat we dit nu als totale sector aanpakken."

Pensioen

De gemiddelde leeftijd van de ongeveer 60.000 werknemers op het spoor en in het stad- en streekvervoer is 51 jaar. Dat is relatief hoog. De komende tien jaar gaat ongeveer 30 procent van het personeel op de bus, tram, metro en in de trein met pensioen.

Tegelijkertijd is het voor de vervoerders steeds moeilijker om voldoende gekwalificeerd personeel te vinden. Het gaat dan vooral om technisch personeel, zoals monteurs die trams kunnen repareren, maar ook om chauffeurs en conducteurs.

"Het is eigenlijk best gek dat er geen opleiding bestaat voor een baan in het openbaar vervoer", zegt Schmeink. "De meeste mensen worden pas bij ons opgeleid tot chauffeur of monteur. Als sector willen we bekijken of een mbo-opleiding mogelijk is."

Ook willen de vervoerders hun huidige personeel fit houden. Bijna 8000 buschauffeurs, tram- en metrobestuurders krijgen de komende tijd cursussen waarin ze leren hoe ze gezond aan het werk kunnen blijven. "Mensen werken steeds langer door, maar dan moeten ze wel weten hoe ze dat gezond kunnen doen", zegt Schmeink. "Er zijn vrijwillige programma's waar werknemers iets leren over een goede werkhouding, maar ook over een gezonde levensstijl."

De plannen in het openbaar vervoer komen voort uit het sociaal akkoord van april 2013. Daarin hebben kabinet en sociale partners afspraken gemaakt om de werkloosheid te bestrijden. Alle sectoren in de economie kunnen plannen indienen en het kabinet betaalt daar een deel van. In totaal is daar dit en volgend jaar 600 miljoen euro voor gereserveerd.

Eerder zijn al plannen goedgekeurd waaronder die voor de bouw, het transport, de kinderopvang, de zorg en de schilders. Op dit moment volgen zo'n 14.000 mensen een opleiding via een sectorplan en zijn er 6500 leer-werkplekken gerealiseerd.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl