Vaccinatie van een kind in Niger
NOS Nieuws

Farmareuzen doen meer voor derde wereld

De twintig grootste farmaceutische bedrijven ter wereld hebben de afgelopen twee jaar meer gedaan om de toegang tot medicijnen in ontwikkelingslanden te verbeteren. Dat blijkt uit de nieuwe Access to Medicine Index, die vandaag is gepubliceerd.

De Access to Medicine Index verschijnt om het jaar en rangschikt de grote medicijnfabrikanten naar hoe ze werken aan de toegankelijkheid en betaalbaarheid van geneesmiddelen voor de derde wereld. Twee miljard mensen hebben niet of nauwelijks toegang tot medicijnen.

De index is een initiatief van de Nederlander Wim Leereveld.

Voor de vierde keer op rij staat GlaxoSmithKline bovenaan. Het Britse bedrijf scoort met een bedrijfsmodel dat is gericht op Afrika, relevante producten en onderzoek naar nieuwe medicijnen voor ontwikkelingslanden.

Novo Nordisk klimt van plaats 6 naar 2. Dat is onder meer te danken aan betaalbare diabetes-medicijnen voor de minst ontwikkelde landen. Flinke dalers zijn Sanofi (van 3 naar 8) en Pfizer (van 11 naar 16).

De opstellers van de lijst stellen vast dat er veel nieuwe geneesmiddelen op komst zijn, met name voor de bestrijding van diabetes, luchtweginfecties, hepatitis, hiv en malaria. Bedrijven doen ook meer om hun medicijnen betaalbaar te maken voor de armsten. Verder zorgen ze ervoor dat de middelen de patiënten ook echt bereiken.

Omkoping en corruptie

Toch gaat niet alles goed. Achttien van de twintig bedrijven hebben de afgelopen jaren regels overtreden of schikkingen getroffen omdat ze werden verdacht van omkoping of corruptie.

De overtredingen variëren van het omkopen van artsen tot een verkeerd beeld geven over de werkzaamheid van producten. Ook werden stiekem afspraken gemaakt om de introductie van goedkopere medicijnen te vertragen.

Belang

Farmaceutische bedrijven hechten veel belang aan een hoge notering. Het zegt iets over hun toekomst in ontwikkelingslanden en bepaalt mede hun imago. Ook vergroot een goede positie de aantrekkingskracht op beleggers en investeerders die iets goeds willen doen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl