'Duitser weet te weinig over DDR'

Aangepast op
Let op: u verlaat hier West-Berlijn EPA

Door Bureau Berlijn

Wanneer werd de Berlijnse Muur gebouwd? Slechts de helft van de Duitsers weet het antwoord. Onderzoekers maken zich zorgen over het gebrek aan kennis over de DDR bij de Duitse bevolking. Scholieren bestuderen volgens hen vooral het naziverleden; voor de geschiedenis van de Koude Oorlog is op school te weinig aandacht. Nu Duitsland dit weekend viert dat 25 jaar geleden de Muur viel, laait de discussie hierover weer op.

Het is moeilijk voor te stellen hoe het leven in het Duitsland van voor de val van de Muur eruitzag, vindt een leerling van een Oost-Berlijnse school. "Maar als je in Berlijn woont weet je er natuurlijk wel iets vanaf, omdat je ouders ervandaan komen", vertelt ze. Volgens docent Doreen Eick is de Duitse deling voor jongeren al te lang geleden om er in hun eigen leven nog iets van te merken. "Jongeren leven in het hier en nu."

Ondergeschoven kind

De Freie Universität (FU) in Berlijn deed twee jaar geleden onderzoek naar de kennis van de DDR onder Duitse jongeren. De onderzoekers schrokken van de uitkomst. Politici beloofden naar aanleiding van de slechte resultaten verbetering: de geschiedenis van de DDR zou meer aandacht krijgen in het onderwijs en moest een eindexamenthema worden.

Maar volgens Klaus Schröder, die het FU-onderzoek leidde, is er sindsdien niets veranderd. "Nog steeds is de jongste geschiedenis een ondergeschoven kind in het onderwijs." Het thema wordt pas helemaal aan het einde van de schoolperiode behandeld en vaak schiet het er dan bij in.

De val van de Muur wordt gevierd EPA

Schröder vindt het zorgelijk dat veel jongeren het verschil tussen dictatuur en democratie niet kennen. Uit zijn onderzoek bleek dat een derde van de Oost-Duitse jongeren dacht dat Oost-Duitsland een democratisch land was; het heette ten slotte de Duitse Democratische Republiek. In West-Duitsland geloofde een vierde van de ondervraagden dat.

In een geschiedenisles waarin West- en Oost-Duitsland met elkaar vergeleken worden, moeten leerlingen volgens Schröder leren wat democratie inhoudt.

Uit recent onderzoek van ​de Bundesstiftung zur Aufarbeitung der SED-Diktatur blijkt eveneens dat Duitse jongeren weinig weten over de geschiedenis van het gedeelde Duitsland, maar dat ze zich er wel voor interesseren. 58 procent van de ondervraagden tussen de 14 en 29 jaar geeft aan er meer over te willen leren.