McDonald's en Coca-Cola minder in trek
Bij hamburgergigant McDonald's en 's werelds grootste frisdrankproducent Coca-Cola zit het even niet mee. Bij beide bedrijven staan de omzet en de winst onder druk, onder meer doordat klanten goedkopere alternatieven zoeken.
Bij McDonald's viel de omzet terug met bijna 5 procent tot 6,9 miljard dollar. De winst daalde zelfs met 30 procent tot 780 miljoen dollar, al had dat vooral te maken met een forse belastingtegenvaller in de VS.
De cijfers voor de fastfoodketen zijn alarmerend. In Duitsland keerden veel klanten niet terug nadat de 1 euro-burger werd geschrapt uit het assortiment en in Azië had het concern last van een voedselschandaal. Een leverancier had bedorven vlees geleverd. De operationele winst in Azië daalde met 55 procent.
Restaurant-gevoel
Topman Don Thompson liet al eerder weten dat McDonald's op de schop moet. Hij wil onder meer het interieur van de filialen opfrissen. Consumenten in de VS geven aan dat ze liever naar ketens gaan als Wendy's en Burger King. Jongere klanten zouden meer een 'restaurant-gevoel' willen hebben.
Ook moeten de controles op leveranciers verbeteren om nieuwe voedselschandalen te voorkomen. Verder wil Thompson het bestellen en betalen bij McDonald's makkelijker maken, bijvoorbeeld via Apple Pay.
Coca-Cola
Bij Coca-Cola bleef de omzet nagenoeg gelijk, op bijna 12 miljard dollar. De winst viel in het derde kwartaal wel terug en kwam uit op 2,1 miljard dollar, tegen 2,4 miljard dollar in dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijf heeft last van de duurder wordende dollar en de hevige concurrentie. Dat maakt dat Coca-Cola stunt met de prijs.
De top van Coca-Cola wil harder gaan bezuinigen. Er lag al een plan om voor 1 miljard in de kosten te snijden, dat wordt nu opgevoerd naar 3 miljard dollar.