NOS NieuwsAangepast

Herfst wordt spoor weer te veel

Door redacteur mobiliteit Olof van Joolen

De afgelopen jaren hebben NS en ProRail bij herhaling gezegd dat ze klaar waren voor de herfst. De vervoerder en de spoorbeheerder staken miljoenen in maatregelen nadat het treinverkeer in oktober 2002 finaal van slag was geraakt door een zware herfststorm.

Uit cijfers van de NS en onderzoek van de NOS blijkt dat het vorige week ondanks al die investeringen opnieuw mis is gegaan. De spoorwegen spreken van de slechtste herfstweek sinds 2002.

De punctualiteitscijfers van de NS wijzen uit dat de betrouwbaarheid vorige week op donderdag terugliep tot 66 procent. Dat betekent dat één op de drie treinen te laat was. Dat is een zeer slechte score.

5 minuten-grens

De afgelopen jaren zat de NS steeds minimaal op zo'n 75 tot 80 procent in de herfst. Bovendien waren dit cijfers waarbij de NS alle treinen die drie minuten of meer te laat waren als vertraagd aanmerkte.

Het cijfer van deze herfst is berekend op basis van de norm dat pas vanaf vijf minuten een trein vertraagd is. Afgelopen zomer pasten de spoorwegen de norm met goedkeuring van het ministerie van Verkeer en Waterstaat aan.

Voor het onderzoek van de NOS hielden ruim vijftig reizigers vorige week de hele week een treindagboek bij. Samen maakten ze 400 treinritjes.

Geen trein

Bijna de helft van die reizen had vertraging. Soms waren die licht; vijf tot vijftien minuten. Meestal moesten reizigers langer wachten. In het onderzoek zitten ook treinen die helemaal niet reden, waardoor mensen drie kwartier tot dik een uur vertraging hadden.

ProRail en de NS erkennen dat het een beroerde week was. Er was volgens de spoorbeheerder en de spoorwegen sprake van een combinatie van problemen met het spoor, verschillende treinen die kapot gingen, sein- en wisselstoringen, kabelbreuken en tien zelfdodingen in een week.

Ontregeld

Het was op het spoor de slechtste herfstweek sinds de dramatische herfststorm van 2002. Die was zo slecht voor het spoor omdat op dat moment er nog veel blad aan de bomen zat. Deze bladeren kwamen op het onvoorbereide spoor terecht en daardoor raakte de dienstregeling totaal ontregeld.

Om gestrande reizigers te helpen, moesten zelfs in de Utrechtse Jaarbeurs veldbedjes worden neergezet. Doordat veel treinen beschadigd raakten, ze kregen de beruchte vierkante wielen, reed de NS nog wekenlang een aangepaste dienstregeling.

Daarna sloeg de spoorsector de handen ineen en kwam met maatregelen. Zo breidde de NS het aantal slijpbanken uit waarmee vierkante wielen weer rond kunnen worden gemaakt en liet ProRail vaker treinen rijden die Sandite op de rails spuiten. Dat is een mix van zand, metaaldeeltjes en water.

Reisinformatie

Ook komt uit het onderzoek naar voren dat de NS het vaak nog slecht doet bij het informeren van de reizigers. In één op de vijf reizen riepen conducteurs niks om over de oorzaak van vertragingen of vertelden bijvoorbeeld niet wat de overstapmogelijkheden op het volgende station waren.

Dit is nadrukkelijk wel de bedoeling. De NS stuurt conducteurs er speciaal voor op cursus. Overigens melden verschillende deelnemers aan het onderzoek dat ze vaak helemaal geen conducteur hebben gezien.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl