'Maximumsnelheid naar 130km problematisch'
De maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur verhogen kan maar op een handjevol snelwegen. Op de meeste rijkswegen is het onmogelijk omdat dit te gevaarlijk is of de geluids- of uitstootnormen erdoor worden overschreden.
Het is een lang gekoesterde wens van VVD, CDA en PVV om de maximumsnelheid op te voeren tot 130 kilometer per uur waar dat kan. De partijen spraken in het nieuwe regeerakkoord af dat de snelheidsverhoging er komt.
Uitgerekend de ANWB die staat voor de belangen van automobilisten gooit nu roet in het eten. De bond vindt 130 op zich prima, maar oordeelt ook dat het kabinet niet alleen maar naar het plezier van de automobilist moet kijken.
Eigenlijk zou 130 rijden alleen mogelijk zijn op de A2 tussen Utrecht en Den Bosch, de A12 van Utrecht naar Den Haag en de A4 van Den Haag naar Amsterdam, blijkt uit onderzoek dat de ANWB heeft gedaan.
Snelheidsverschillen te groot
De ANWB is vooral bang dat op twee keer tweebaans snelwegen de snelheidsverschillen tussen vrachtauto's en auto's te groot worden. Daardoor zouden er sneller botsingen kunnen ontstaan en komen er meer files door het zogeheten harmonica-effect dat ontstaan door remmend verkeer.
De bond is ook bang dat oudere automobilisten de dupe zullen zijn. Zij rijden meestal rustiger, waardoor ze te maken krijgen met een groter snelheidsverschil. Met de toenemende vergrijzing kan dat volgens de ANWB een steeds groter probleem worden.
Milieu
Daarnaast vindt de ANWB het niet acceptabel dat de milieuwinst die de afgelopen jaren werd geboekt door de instelling van bijvoorbeeld de 80km-zones bij Amsterdam en Rotterdam te niet wordt gedaan. "We zijn van de auto's," zegt ANWB-directeur Guido van Woerkom, "maar we zijn ook van de verantwoorde mobiliteit".
De ANWB is niet bang voor een stroom aan negatieve reacties vanuit de achterban.