NOS NieuwsAangepast

Internetwinkels: 300.000 pakketjes per dag

Door redacteur Economie Jeroen Schutijser

Boeken, wijn, kleding, elektronica, muziek: we bestellen steeds vaker producten via het internet. In 2009 waren de onlineshops goed voor 77 miljoen pakketjes. Dat zijn er gemiddeld 300.000 per dag. Dit blijkt uit onderzoek van Blauw Research, in opdracht van brancheorganisatie Thuiswinkel.org.

En de groei gaat door. In de eerste helft van 2010 steeg de omzet van internetwinkels met tien procent tot 3,85 miljard euro in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Opvallend is dat het aantal pakjes steeg met maar liefst 34 procent. Werk aan de winkel dus voor koeriers als DHL, TNT en UPS. In de koerierssector werken nu inmiddels 20.000 mensen.

Crisis voelbaar

Ondanks de mooie cijfers is de economische crisis toch voelbaar. "Tien procent betekent een afvlakking van de procentuele groei", zegt Frank Sibbel van Blauw Research. Onlineshoppers plaatsen vaker een bestelling, maar het gemiddeld besteed bedrag per persoon daalt.

"Per bestelling wordt 120 euro uitgegeven, in 2009 was dat nog 145 euro. Consumenten bestellen vaker en gemakkelijker kleinere bestellingen en goedkopere producten", voegt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, eraan toe.

Forse groei

In vergelijking met de 'normale' detailhandel (omzet -1 procent) is er nog steeds sprake van een forse groei. Reizen, inclusief vliegtickets, hotels en pakketreizen, vormen wederom het belangrijkste segment op internet (44 procent van de totale omzet). Daarna komen telecom en kleding.

De verwachting is dat over heel 2010 de omzet uitkomt op acht miljard euro.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl