NOS NieuwsAangepast

Passagiersvluchten Martinair naar KLM

Na meer dan vijftig jaar stopt Martinair met passagiersvervoer. Dat is het personeel van Martinair vanmiddag meegedeeld. De vliegmaatschappij, die in 1958 door Martin Schröder werd opgericht, beperkt zich in de toekomst tot vrachtvervoer.

De passagiersvluchten worden overgenomen door KLM, sinds 2008 volledige eigenaar van Martinair. Het cabinepersoneel verhuist mee naar KLM.

Volgens Martinair krijgen alle 400 cabinemedewerkers daar een baan. Door de groei bij KLM is de vraag naar cabinepersoneel zelfs veel groter dan het aantal mensen dat Martinair kan leveren.

De operatie moet in november volgend jaar afgerond zijn.

Concurrentie

Het besluit tot het afstoten van de passagiersvluchten komt niet onverwacht. Net als veel andere kleine maatschappijen heeft Martinair het economisch zwaar. De concurrentie is enorm toegenomen, onder meer door de opkomst van prijsvechters als Ryanair en EasyJet.

Daar komt bij dat kleinere maatschappijen, zoals Martinair, moeilijk kunnen opboksen tegen de grote maatschappijen, die vaak onderling samenwerken en daardoor een groot deel van de markt voor hun rekening nemen.

Belangrijk

De afgelopen jaren is het vrachtvervoer bij Martinair veel belangrijker geworden dan het passagiersvervoer.

Volgens luchtvaarteconoon Hans Heerkens is het logisch dat de overgebleven passagiersvluchten onder de KLM-vlag worden gebracht. Wereldwijde tendens in de luchtvaart is dat maatschappijen fuseren en dan ligt het voor de hand dat een klein merk als Martinair opgaat in de moedermaatschappij, zegt hij.

Straalvliegtuig

Het is naar de mening van Heerkens nog maar de vraag of Martinair als louter vrachtvervoerder blijft bestaan. "In de vrachtwereld zegt een merk veel minder dan in het passagiervervoer", zegt Heerkens. "Op termijn is de kans groot dat Martinair helemaal in KLM verdwijnt."

Heerkens denkt dat in de nabije toekomst meer luchtvaartmerken zullen verdwijnen. Ook KLM-dochter Transavia staat niet sterk.

Martinair begon met chartervluchten naar Mallorca in de tijd dat een vlucht van Schiphol naar dit Spaanse eiland nog vijf uur duurde. In 1967 kocht de maatschappij zijn eerste straalvliegtuig. In de loop der jaren groeide het bedrijf in zowel vracht- als passagiersvervoer.

Vakantievluchten

In topjaren vervoerde Martinair drie miljoen passagiers naar vijftig bestemmingen over de hele wereld. In Europa waren dat vooral vakantievluchten naar landen rond de Middellandse Zee.

Eind 2007 is het bedrijf daarmee gestopt en voert alleen nog passagiersvluchten uit naar bestemmingen in Noord- en Midden-Amerika en het Caribisch gebied.

Rampen

Twee keer waren passagierstoestellen van Martinair betrokken bij vliegrampen. In 1974 vloog een toestel in Sri Lanka tegen een berg. Bij dat ongeluk kwamen 191 mensen om het leven.

In 1992 verongelukte een DC-10 van Martinair in Faro, in het zuiden van Portugal. Van de meer dan 300 inzittenden overleefden 56 passagiers het ongeluk niet.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl