NOS NieuwsAangepast

'Ik moet de verwachtingen van ouders bijstellen'

Directeuren en leerkrachten op basisscholen vertellen 'NOS Net' over mogelijke oorzaken van de extra toestroom naar havo en vwo.

David Nijhuis, leerkracht basisschool "Ik zie wel dat ouders, in vergelijking met tien jaar geleden, eruit willen halen wat erin zit en soms nog wat meer. Ik maak ieder jaar wel drie of vier keer mee dat ik de verwachtingen van de ouders naar beneden moet bijstellen."

Martina de Lange, leerkracht en bovenbouwcoördinator basisschool "Aan de ene kant wordt een basisschool meer gedwongen uit het kind halen wat er in zit. Er wordt veel meer op niveau gewerkt. Aan de andere kant willen ouders dat hun kind beter presteren. Ze zien hun kinderen toch als een soort verlengstuk van henzelf. Wanneer hun kind niet goed presteert, zien zij dit als persoonlijk falen."

Rein Huitema, leerkracht groep 8 basisschool "De trend om zo hoog mogelijk in te stromen is toegenomen. Als mijn advies niet wordt overgenomen, dan willen de ouders inderdaad altijd hoger. Volgens mij is de oorzaak dat het niveau op de havo en bij het vwo omlaag is gegaan.In de tweede plaats heeft het vmbo een slechte naam bij de ouders."

Martin Riet, directeur basisschool "De eisen die worden gesteld om toegelaten te worden bij havo/vwo zijn versoepeld. Vroeger was de uitslag van de citotoets allesbepalend voor een verwijzing. Leerlingen die eigenlijk geschikt waren voor havo/vwo werden niet toegelaten als zij ook maar 1 punt te laag scoorden op de eindtoets. Tegenwoordig kan aan de hand van het 'leerlingvolgsysteem' vastgesteld worden hoe de leerling de afgelopen acht jaar heeft gepresteerd. Het advies van de basisschool is nu belangrijker dan de citouitslag. Het kan zijn dat de basisschool een te hoog verwachtingspatroon heeft en de leerling te hoog doorverwijst."

Evert Morren, directeur basisschool "Ouders willen hun kind vaak wel wat hoger geplaatst hebben dan reëel is. Wij blijven ons eigen advies geven en gaan niet mee in wat ouders willen. Hooguit bij twijfel, dan willen we het kind in overleg met de ouders het voordeel van de twijfel geven. Door te monitoren bij de vervolgloopbaan in het voortgezet onderwijs kunnen we zien dat de adviezen aardig kloppen."

Yvonne Uiterwijkwinkel, leerkracht groep 8 "Ik merk dat er een zeer negatief beeld bestaat van het vmbo: asociaal, tuig, slechte scholen, je leert er alleen koken. Als ik het vmbo-advies geef, krijg ik vaak te horen: "Ik ben zelf ook naar de technische geweest, maar 'mijn jongen kan meer". Of: "koken leer ik haar zelf wel." Als ik dan uitleg waarom deze school beter is voor het kind, en ze nemen toch de moeite om te gaan kijken, dan heb je meestal een enthousiast kind tot gevolg."

Hanneke de Frel, leerkracht basisschool "Door computer en internet is het lezen en mede daardoor het spellen enorm achteruit gegaan, dat zien we wel terug in de toetsresultaten. "

Chris Lindhout, directeur basisschool "Regionaal gezien zijn er volgens mij verschillen. Hier in Salland/Twente zijn de mensen nuchter en worden de basisschooladviezen als het gaat om verwijzing voor meer dan 95 procent gevolgd, is mijn inschatting."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl