'Winkels missen miljoenen door negeren Suikerfeest'
Door redacteur economie Jeroen Schutijser
Winkels laten miljoenen euro's omzet liggen door weinig of geen aandacht te besteden aan het Suikerfeest. Deze dagen vieren de bijna een miljoen moslims in ons land het einde van de vastenmaand Ramadan. Dat gaat gepaard met veel nieuwe kleding, uitbundige maaltijden en grote cadeaus.
"Winkels zouden daar enorm van kunnen profiteren," zegt Nathan Rozema, directeur van adviesbureau Labyrinth.
Labyrinth inventariseert al enkele jaren of winkels een apart Suikerfeest-assortiment voeren of speciale aanbiedingen presenteren. Maar behalve Turkse en Marokkaanse ondernemers én de oer-Hollandse Hema, is er in winkels bijna niets te merken van Suikerfeest-activiteiten.
Bang
'Is het binnenkort Suikerfeest dan?' en 'Geen idee, niet aan gedacht' en 'Waarom zouden we daar iets aan doen?' zijn veelgehoorde reacties van winkels die Rozema bezoekt. "Winkelketens zijn toch vaak grote, logge organisaties. Een feest als Kerstmis is erin gesleten, maar het Suikerfeest is relatief nog onbekend. En natuurlijk voor een kleinere groep consumenten. Dat maatwerk kunnen ze maar moeilijk leveren. Heel jammer."
Maar volgens hem speelt ook mee dat winkels bang zijn snel te boek te staan als 'moslim-winkel'. "Ik kan dat niet hard maken, maar dat sentiment speelt zeker mee."
Suikerfeest-assortiment
Dus geen wervende teksten in de etalages, geen reclamefolders. In de binnenstad van Utrecht bezocht Labyrinth onder meer modewinkels Steps, parfumeriezaak Douglas en speelgoedwinkel Bart Smit. "Nee, dat hebben we nooit gedaan," zegt een verkoopster in de speelgoedwinkel. De filiaalmanager van Douglas zal 'de klacht' overbrengen aan het hoofdkantoor. "Misschien zijn ze er gevoelig voor."
De Hema verkocht vorig jaar voor het eerst een Suikerfeest-assortiment van snoep en artikelen als kannen, vazen en schaaltjes. "Dat is ons goed bevallen," zegt Marry Jansen van de Hema. "Ook Nederlandse klanten reageren heel enthousiast."
Volgens de Hema hoort Suikerfeest in het rijtje Moederdag, Kerstmis, Sinterklaas. "En wij trekken een doorsneepubliek. We staan midden in de samenleving. Arm en rijk koopt bij ons, links en rechts, van alle gezindten. Dus waarom niet?"