Nieuwe schrijvers hebben het moeilijker
Komend weekend is de start van het nieuwe literaire seizoen. Tijdens Manuscripta presenteren uitgeverijen hun nieuwe boeken. Wij kijken deze week naar de ontwikkelingen die gaande zijn in de wereld van het boek.
Door redacteur Rachel de Meijer
Literair debuteren
De markt wordt gedomineerd door bestsellers. Een kleine selectie van titels wordt door een heel grote groep mensen gelezen. "Voor uitgeverijen wordt het daardoor steeds moeilijker nieuwe schrijvers een kans te geven", zegt Anne Kramer van uitgeverij Nieuw Amsterdam. Van de gemiddeld tachtig auteurs die jaarlijks debuteren, breken er maar twee door.
Volgens Lex Jansen, directeur van de Arbeiderspers, is het niet meer voldoende om alleen naar de kwaliteit van de tekst te kijken. "Een debutant moet een netwerk hebben, moet zich kunnen presenteren. Het gaat niet meer alleen om de tekst, maar ook om waar valt die tekst."
Maar volgens Paul Sebes, literair agent, is er juist meer kans voor debutanten, omdat tegenwoordig veel meer boeken worden uitgegeven.
Veel mensen met literaire aspiraties blijven dromen van hun debuut. Cursussen die aanstaande debutanten op weg willen helpen, spelen daarop in. Volgens Sebes wordt daar echt duidelijk wat een moeilijke, lange weg het is van een idee in je hoofd naar een boek in de boekhandel.