NOS NieuwsAangepast

Van Rampstadrail naar trots van Rotterdam

Door redacteur Olof van Joolen

Het is een bijna ongeëvenaarde comeback. Een sneltramlijn die begint als het zoveelste infrastructurele drama van Nederland en binnen vier jaar de trots van één van de twee steden wordt die ze met elkaar verbindt. Toch is dat wat er met de Randstadrail is gebeurd.

Het zijn in 2006 tijden waar je als wethouder direct grijs haar van krijgt. Rotterdam en Den Haag hebben afgesproken de steden met elkaar te verbinden door een nieuwe sneltram. Die gaat rijden over de Haagse tramrails, bestaande sporen die vervoerders HTM en RET overnemen van de NS en het Rotterdamse metronetwerk. Het klinkt ingewikkeld en dat blijkt het ook te zijn.

Ongelukken

Randstadrail gaat in september onder grote politieke druk van start. Achteraf blijkt er te weinig tijd te zijn geweest om goed te testen met de voertuigen, rails en beveiligingssystemen.

Dat wordt pijnlijk duidelijk als op 3 en 4 november trams uit de rails lopen bij Den Haag. Dik drie weken later herhaalt zich dit nog een keer en legt de Inspectie Verkeer en Waterstaat al het vervoer stil. Niemand raakt ernstig gewond, maar het beeld staat: de Randstadrail is een Rampstadrail.

Het helpt vervolgens ook niet dat de Haagse stadsvervoerder HTM er zeventien maanden over doet om sneltrams te laten rijden op de Zoetermeerlijn tussen de hofstad en zijn overloopgemeente. Reizigers moeten het na het vertrek van de NS al die tijd doen met bussen.

Ontdekt

Nadat de bedrijven de technische malaise te boven zijn gekomen, draait het beeld: reizigers beginnen de Randstadrail in toenemende mate te ontdekken. In het begin gebruiken ruim 30.000 mensen de sneltram. Dat aantal groeit dit jaar tot meer dan het dubbele.

Dankzij de rechtstreekse aansluiting van Den Haag Centraal op Rotterdam Centraal via de vandaag geopende tunnel, komen er volgens de vervoerder nog eens 47.000 bij.

Snufjes

Die tunnel is alles wat Randstadrail in 2006 niet was. Op dertig meter diepte rijdt de Randstadrail onder de wijk Blijdorp door. Een gloednieuw station met dezelfde naam vormt het stralende middelpunt van de tunnel.

Met achttien meter is de halte het diepste metrostation van Nederland. Dankzij de nieuwste technische snufjes en inzichten hoeven reizigers zich zelfs bij brand niet te haasten wanneer ze de halte via het noodtrappenhuis moeten verlaten.

Glunderend van trots leidde RET-directeur Pedro Peters genodigden de afgelopen dagen door station Blijdorp. Terwijl Amsterdam doorploetert op de Noord-Zuidlijn heeft Rotterdam zijn prestigeproject al klaar. Over de Rampstadrail heeft niemand het meer.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl