NOS NieuwsAangepast

Nederland slikt niet alle eisen WK

Nederland en België stemmen niet zonder meer in met de eisen die de FIFA stelt om het WK voetbal te krijgen. Nederlandse gemeenten en stadiondirecties hebben in de contracten die zijn gesloten met de FIFA allerlei restricties opgenomen. Dat blijkt uit het bidbook en contracten die de NOS heeft ingezien. Nederland en België willen gezamenlijk het WK van 2018 of 2022 organiseren.

Er is nogal wat verschil tussen wat Nederland de FIFA aanbiedt en wat de FIFA van Nederland eist. Alle partijen hebben de contracten van de FIFA getekend, maar er zogenoemde sideletters bij gedaan met zaken waaraan Nederland niet wil of kan voldoen.

Politie-inzet

Zo eist de FIFA in de zogenoemde Host City Agreements zeggenschap over politie-inzet en bereidheid van Nederland om zonodig wetten te veranderen om de belangen van de voetbalorganisatie te beschermen.

Veel steden en het kabinet hebben aangegeven dat de macht over politie bij burgemeesters ligt en dat daar niet aan valt te tornen. Ook heeft Nederland aangegeven dat het WK binnen bestaande wetgeving kan plaatsvinden en dat het kabinet niet van plan is wetten te wijzigen.

Beurs van Berlage

Verder valt er uit de stukken een aardig beeld te krijgen wat het WK betekent voor Nederland. Zo biedt het HollandBelgiumBid de FIFA de Beurs van Berlage in Amsterdam aan als hoofdkwartier.

De medewerkers van de FIFA worden ondergebracht in het nabijgelegen vijfsterren hotel Krasnapolsky en in het Barbizon. De VIPS kunnen logeren in The Grand op de Oudezijds Voorburgwal.

Tijdens het WK zijn spitsstroken op de snelwegen gereserveerd voor de WK-organisatie. Niet alleen om spelers en bobo's te vervoeren, maar ook voor het vervoer van fans van P+R's en fanzones richting de stadions, bijvoorbeeld met shuttlebussen.

Belastingen

De FIFA mag bepalen voor welke delen in Nederland of in thuisland Zwitserland belasting wordt betaald, ook hoeft geen btw te worden afgedragen. Dit is overigens een regel die bij veel multinationals wordt toegepast en ook bij andere sportevenementen, zoals de Tour de France en de Giro d'Italia.

Rondom de stadions wordt een gebied van twee kilometer aangewezen als FIFA-zone. Alleen sponsors die aan de FIFA zijn gelieerd mogen daar reclame maken.

Het is overigens niet zo dat dan bijvoorbeeld de naam van Heineken Music Hall worden veranderd, of dat de Mediamarkt in die gebieden alleen nog tv's van de FIFA-sponsor mag verkopen.

Verlies

Onderzoeksbureau SEO schat de totale kosten ergens rond de 475 miljoen, de kosten voor Nederland op 150 miljoen euro. De totale baten worden geschat op 325 miljoen euro.

Deze schattingen zijn zeer ruw. De totale kosten kunnen varieren van 300 miljoen tot maximaal 1250 miljoen. Dat op het WK verlies wordt geleden lijkt onvermijdelijk.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl