NOS NieuwsAangepast

'Waarom moet die auto altijd voor de deur?'

Door redacteur Lambert Teuwissen

"Als ik mensen sprak die niet binnen mijn vakgebied zitten, dan zei ik altijd dat ik met een saai boek over parkeren bezig was", zegt Frederique van Andel van de TU Delft, die het 'Zakboek parkeren voor de woonomgeving' schreef. "Maar iedereen zei dan altijd: 'Hartstikke goed, want ik erger me ook altijd wild aan die auto's'."

Door literatuurstudie, werkbezoeken en spelen met Google Earth verzamelde Van Andel 120 parkeeroplossingen in Nederland, waarvan 29 het boek hebben gehaald. Dat gaat dan van gangbare ideeën als collectieve parkeergarages onder de straat tot autovrije wijken en zelfs een flat waar bewoners toch direct voor de deur kunnen parkeren.

"Het begint in de jaren dertig, met de eerste drive-in-woning van Nederland [in Amsterdam-Zuid, inmiddels Rijksmonumenten]. In de oorlog en vlak daarna ligt het dan stil, maar in de jaren zestig neemt het een grote vlucht met de scheiding van wonen en werken. In de jaren zeventig, als veel meer mensen beschikking krijgen over een auto, gaan architecten echt nadenken over parkeren in woonwijken."

Geen panacee

Opvallend is dat de meest voor de hand liggende oplossing, iedereen een eigen garage, geen panacee is. "Ik persoonlijk geloof niet zo in de garage als oplossing. In de parkeernorm van veel gemeentes wordt een garage als een halve parkeerplek gezien, maar over het algemeen is het meer de plek waar de pingpongtafel voor de kinderen staat."

"Ik heb gesproken met mensen in een wijk met eigen garages, en daar hoor je toch dat er te weinig parkeerplekken zijn omdat mensen hun auto toch op straat zetten. Dan is die halve parkeerplek al te veel, er staan gewoon nul auto's."

Dé oplossing voor het parkeer probleem is er volgens Van Andel niet. "Helaas niet", stelt ze. "Ik heb er over nagedacht, maar er zijn heel veel verschillende wijken in heel veel verschillende steden en dorpen. In het centrum van een stad moet je een andere oplossing bedenken dan in een buitengebied. Het is een soort puzzel."

Uit beeld

Van Andel zelf ziet een radicaal andere aanpak wel zitten. "Waarom moet die auto toch altijd helemaal voor de deur?", vraagt ze zich af. "Door allemaal te willen dat die auto tien meter voor je deur staat, struikel je er ook over en kunnen de kinderen niet veilig spelen."

Bij haar onderzoek vielen de verschillen op met foto's van vroeger. "Toen was de straat van de mensen en niet van de auto. We worden zelf aan de kant geschoven."

"Het is een complexe opgave, maar als je er collectief over nadenkt, dan kun je er allemaal beter van worden. Meer ruimte voor groen in de wijk of een gemeenschappelijk park. Ik denk niet dat mensen zich realiseren hoe het kan zijn als die auto's ietsjes meer uit beeld zijn. Dat weten we bijna niet meer."

Zakboek parkeren voor de woonomgeving - Frederique van Andel - Uitgeverij 010 - ISBN: 9789064506895 - €29,50

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl