Geheime diensten VS één grote wirwar

De geheime diensten in de Verenigde Staten zijn de afgelopen jaren zo sterk gegroeid dat niemand meer een goed beeld heeft wie wat doet en wat het allemaal kost. Dat blijkt uit een tweejarig onderzoek door de Amerikaanse krant The Washington Post.

Na de aanslagen op 11 september 2001 is het aantal geheime diensten spectaculair toegenomen. Tenminste 263 organisaties zijn opgericht of hervormd na de terreuraanslagen. In totaal zijn er bijna 1300 overheidsorganisaties en zo'n tweeduizend particuliere bedrijven bezig met inlichtingen en veiligheidszaken.

De krant schat dat er 850.000 werknemers zijn met toegang tot staatsgeheime informatie. Al die mensen produceren 50.000 veiligheidsrapporten per jaar. Dagelijks komen er bij het coördinerende Hoofd Nationale Inlichtingen vijfduizend bestanden met algemene informatie over terrorisme binnen.

Beter samenwerken

Een van de belangrijkste lessen van de aanslagen van 11 september was dat er beter moest worden samengewerkt tussen de verschillende veiligheids- en inlichtingendiensten. Belangrijke aanwijzingen voor de aanslagen waren wel opgemerkt, maar kwamen vervolgens niet bij de juiste mensen terecht.

Nu blijkt dat ondanks de grote hoeveelheid relevantie informatie er nog steeds weinig wordt uitgewisseld. Zo is meerdere keren opgemerkt dat een Amerikaanse majoor radicaliseerde in zijn islamitische geloof. Deze Nidal Malik Hassen zou uiteindelijk dertien mensen doodschieten op de legerbasis Fort Hood in Texas.

Overbodig

De minister van Defensie, Robert Gates, geeft in de krant toe dat het soms moeilijk is om aan de juiste informatie te komen. Maar hij denkt niet dat het systeem te groot is geworden om te kunnen overzien. Hij gaat bekijken welke inlichtingenprogramma's van Defensie overbodig zijn geworden.

De Amerikaanse inlichtingendiensten hebben een jaarlijkse begroting van 75 miljard dollar. Maar dat is slechts wat er openbaar wordt gemaakt. Begrotingscijfers van militaire spionage of binnenlandse anti-terreurdiensten ontbreken.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl