NOS NieuwsAangepast

60 procent taxi's houdt zich niet aan cao

Door redacteur mobiliteit Olof van Joolen

De taxibranche heeft geen beste naam. Omrijdende chauffeurs, agressie op de standplaatsen en stokoude auto's bezorgden de sector een beroerde reputatie. Maar bijna niemand weet dat de vooral kleine zelfstandigen van het omstreden straattaxivervoer maar een kwart van alle omzet verdienen.

Het meeste geld dat in de sector rondgaat, wordt omgezet door grotere tot hele grote taxibedrijven. Die omzet komt uit het vervoeren van gehandicapten, ouderen en leerlingen van het speciaal onderwijs. En juist in dit deel van de sector blijkt nu heel veel mis.

Boetes

Uit cijfers van het Sociaal Fonds Taxi blijkt dat ruim zestig procent van de ondernemers zich niet aan de cao houdt. Eén op de vijf bedrijven gaat nog een stap verder en pleegt fraude door geen pensioenpremies of sociale lasten af te dragen. Volgens directeur Henk van Gelderen van het fonds, dat is opgericht om toezicht te houden op de naleving van de cao, zijn het zeker niet alleen kleine bedrijven die de boel bedonderen. Ook grote bedrijven met duizend werknemers maken zich schuldig aan deze praktijken.

Uit het nog te publiceren jaarverslag blijkt dat het fonds over het afgelopen jaar voor 2.442.241 miljoen aan naheffingen heeft opgelegd. Daarnaast is er nog eens voor 103.000 euro aan boetes opgelegd omdat bedrijven weigerden mee te werken aan de controles.

Bij het Sociaal Fonds zijn vooral taxibedrijven aangesloten die groepen vervoeren in opdracht van de overheid. De taxi's bij de standplaatsen zijn vooral zzp-ers en vallen buiten deze controle. In totaal gaat er jaarlijks zo'n 700 miljoen euro om in deze sector en worden er een miljoen gehandicapten, bejaarden en zieken vervoerd.

Nieuwe trucs

Taxiondernemers gebruiken juridisch sluwe trucs om onder de cao uit te komen. Zo zijn er bedrijven die al het personeel in dienst laten gaan van een uitzendbureau dat ze zelf eerder hebben opgezet. Vervolgens 'huren' ze hun eigen mensen in. En voor uitzendkrachten hoef je als bedrijf geen pensioenpremie te betalen.

Ook laten bedrijven zichzelf bewust periodiek failliet gaan om vervolgens in een nieuwe bv weer te beginnen. "Ik ken bedrijven die een doorstart, van de doorstart van de doorstart zijn", zegt bestuurder Remco Mast van FNV Bondgenoten. "Tien jaar zit ik nu in het taxivervoer en elk jaar is er wel weer een nieuwe truc."

Sjoemelen

De bond en de branchevereniging KNV Taxi maken zich erg druk over dit soort praktijken. Sjoemelende bedrijven werken ver onder de prijs en daardoor verpesten ze de markt voor de nette ondernemers. KNV vindt dat de gemeenten en zorgverzekeraars die het vervoer inhuren, medeschuldig zijn aan de situatie.

Volgens KNV kijken gemeenten alleen maar naar de prijs en niet naar de kwaliteit. KNV pleit er daarom voor dat de opdrachtgevers scherper gaan selecteren en vervolgens beter controleren of bedrijven zich wel aan de eisen uit het afgesloten contract houden.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl