Eén op drie trams niet gecontroleerd in Rotterdam
Eén op drie Rotterdamse trams wordt niet gecontroleerd op zwartrijden. De elektronische apparaatjes die tramcontroleurs nodig hebben om OV-chipkaarten te checken zijn namelijk al weken stuk.
NOS Headlines meldde het probleem al, maar dat is drie weken later nog niet opgelost.
Voor lul
Voor Arno Bonte, fractievoorzitter van GroenLinks in Rotterdam, is de maat intussen vol: "Ik merk dat er niet meer gecontroleerd wordt, en als er al gecontroleerd wordt, doen de wagenbegeleiders maar net alsof."
Volgens Bonte klagen de begeleiders zelf ook: "Ze geven aan dat ze eigenlijk voor lul staan. Want als ze zien dat mensen niet inchecken, kunnen ze dat niet met hun checker controleren."
Niet overdrijven
De directeur van de Rotterdamse vervoermaatschappij RET, Pedro Peeters, relativeert de klachten over de kapotte controleapparaten: "Het is een vervelend probleem, maar we moeten de ernst niet overdrijven."
"Deze apparaatjes zijn een extra controlemiddel voor onze conducteurs. Wij zijn de enige stad die dit zo doet. Den Haag heeft geen conducteurs of apparaatjes, Amsterdam heeft wel controleurs, maar geen apparaatjes. Wij hebben die apparaatjes gekocht, en dan willen we ook dat ze het doen."
Softwareproblemen
Volgens Peeters rijdt een op de drie trams in Rotterdam rond zonder een werkend controletoestel, en hij erkent dat de vervoersmaatschappij daarmee ook niet tevreden is.
De RET had beloofd dat de problemen drie weken geleden opgelost zouden zijn, maar dat is nog steeds niet gelukt.
Peeters: "Toen bleek dat zo'n 80 procent van de apparaten stuk waren, hebben we 90 nieuwe apparaten ingezet. Maar daar bleken weer softwareproblemen in te zitten. Er wordt nu dag en nacht aan gewerkt en ik hoop dat het zo snel mogelijk opgelost wordt."
Zwartrijden
Arno Bonte van GroenLinks stelt dat de situatie "een vrijbrief voor zwartrijden is", en dat de stad hierdoor veel geld misloopt dat in openbaar vervoer geïnvesteerd zou kunnen worden.
Die inkomstenderving is relatief volgens RET-directeur Peeters: "Dat mensen niet betalen is al jaren ons probleem. Met de strippenkaart moesten de mensen vroeger zelf stempelen als ze op de tram stapten; alleen deden ze dat vaak niet."
Hij besluit: "Sinds de invoering van de ov-chipkaart moeten de reizigers bij iedere deur inchecken. Daardoor was het aantal zwartrijders nog nooit zo laag was als nu."