NOS NieuwsAangepast

Fact check: CDA kampioen wegenaanleg?

Door NOS Net-redacteur Bas de Vries

"Met CDA drie keer zoveel wegen aangelegd als onder paars", twitterde CDA'er Maxime Verhagen vorige week. In het EenVandaag-debat van gisteren kwam CDA-lijsttrekker Balkenende met een soortgelijke, hoewel iets minder vergaande claim (na 42 minuten en 51 seconden): "De minister heeft meer toegevoegd aan de infrastructuur dan al zijn voorgangers."

De feiten

De beweringen van Verhagen en Balkenende over de CDA-successen op dit terrein zijn moeilijk tegen het licht te houden, omdat het aantal kilometers opgeleverde asfalt per jaar lang niet alles zegt over de voortvarendheid van de verantwoordelijke ministers. Wegen aanleggen kost tijd, alleen al vanwege de soms lange (inspraak)procedures die daar in Nederland bijhoren. Simpel gezegd: een weg die vandaag wordt opgeleverd, kan zijn voorbereid door eerdere ministers.

Wie toch kijkt naar die hoeveelheid opgeleverd asfalt over de afgelopen 15 jaar (zie het rapport 'Verkenning autoverkeer 2012', bijlage A) constateert dat er in de 'paarse jaren' onder PvdA, VVD en D66 zo'n 60 á 70 kilometer per jaar aan hoofdwegen bijkwam. Tijdens de eerste drie kabinetten van CDA-premier Balkenende was dat zo'n 100 kilometer per jaar; grofweg een verdubbeling dus, maar niet de verdrievoudiging van Verhagen.

Is die grote asfaltspurt er onder Eurlings alsnog gekomen? Tot op heden niet, blijkt uit cijfers van het ministerie van Verkeer en Waterstaat zelf. In Eurlings' eerste jaren 2007 en 2008 ging het qua opgeleverde wegen nog voortvarend met gemiddeld zo'n 177 kilometer per jaar. Maar vorig jaar was er een duidelijke dip, met 55 kilometer, nog onder het niveau van Paars.

Volgens een woordvoerder van Verkeer en Waterstaat echter moet er naar gemiddelden worden gekeken en belooft het beeld dit jaar totaal anders te worden. Maar liefst 328 kilometer aan extra hoofdweg zit er voor 2010 in de planning. In het eerste kwartaal van 2011 alleen al moet daar nog eens 86 kilometer bij komen. "En dat is geen planning die uit de lucht gegrepen is", verzekert de woordvoerder. "De benodigde aannemers en personeel staan klaar."

Conclusie

De verdrievoudiging ten opzichte van Paars waar Maxime Verhagen over twitterde, was in elk geval niet te zien onder de eerste drie kabinetten Balkenende. En bestaat wat betreft de periode-Eurlings alleen nog op papier. Wat dat betreft drukte Balkenende in EenVandaag zich zorgvuldiger uit dan zijn partijgenoot Verhagen. Alleen als alle geplande projecten voor dit en volgend jaar inderdaad precies op tijd worden opgeleverd, kan Eurlings nog in de buurt komen van een verdrievoudiging; naar zo'n 185 kilometer gemiddeld per jaar.

Dit is de achtste aflevering van Fact check NOS, een serie waarin de NOS op aangeven en met behulp van het publiek controleert of beweringen van politici tijdens de campagne wel kloppen. Meedoen kan door een mail te sturen met uw tip of vraag naar nosnet@nos.nl.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl