'Soms zou je willen dat je jezelf in vijf stukjes kon delen'
Als een speer schiet Maarten door de klas. Hij is onrustig, wil liever naar buiten en als dat niet mag, kan hij het niet laten om even te laten zien hoe Michael Jackson danst. Terug op zijn plaats naast Lisa wiebelt hij heen en weer. Totdat Lisa er genoeg van heeft en de juf erbij haalt. Lisa kan zich zo niet concentreren. Ze leert moeilijk. Net als Sam die dyslectisch is. Hij heeft grote moeite met het verbinden van een letter met een klank. De juf moet hem de nieuwe woorden nog een keer uitleggen.
Gedragsproblemen
In bijna alle groepen op de basisschool zitten kinderen met stoornissen als ADHD, autisme, pdd nos en dyslexie. Soms zitten er ook nog leerlingen met een extreem lage of hoge intelligentie tussen.
Leerkrachten worstelen met deze samenstelling van de klas, blijkt uit een rondgang van de NOS Net langs docenten in het basisonderwijs. Want die speciale leerlingen hebben stuk voor stuk de individuele aandacht nodig van de juf of meester.
"Soms zou je willen dat je jezelf in vijf stukjes kon delen om ieder kind goed te kunnen helpen," zegt juf Fréderique de Vries in het NOS Net-onderzoek. Zij staat voor groep 5/6 in Leiden. Leerkrachten hebben regelmatig te maken met een klas van zo'n dertig kinderen. "Je houdt bijna geen tijd meer over voor de reguliere kinderen." Daarom willen nogal wat leerkrachten een terugkeer van het speciaal onderwijs.
(klik hier voor de bijdragen van enkele leraren die reageerden over gedragsproblemen)
Bureaucratie
Voor de probleemkinderen moet een leerkracht veel papierwerk verrichten: handelingsplannen opstellen en dossiers bijhouden. Overheid en ouders willen weten hoe een kind zich ontwikkelt.
"Het grootste probleem is de onwaarschijnlijk grote berg administratie die we bij moeten houden," zegt juf Marian Grispen-Mans uit het Limburgse Heel. "Soms zie je door de bomen het bos niet meer."
Veel leerkrachten zeggen dat door de leerlingen met gedragsproblemen en de papierwinkel, de werkdruk sterk is toegenomen. "Vaak ben je na school zo lang bezig met administratie en besprekingen dat je te weinig tijd overhoudt om je lessen voor te bereiden," zegt een leerkracht die niet met naam wil worden genoemd in het onderzoek van NOS Net.
(klik hier voor de bijdragen van enkele leraren die reageerden over bureaucratie)
PABO
Ook schrikken vooral oudere leraren van het kennisniveau van hun jongere collega's. Sommige docenten die net van de PABO afkomen zijn minder goed in taal en rekenen dan de kinderen in groep 8. "Een te groot deel van de studenten komt intellectueel tekort om te voldoen aan de eisen die er aan de groepsleerkrachten gesteld worden," zegt schooldirecteur Hans Redeke uit Maarssen. "Maar dat is nadrukkelijk géén diskwalificatie van deze studenten maar van het Nederlandse systeem."
(klik hier voor de bijdragen van enkele leraren die reageerden over het kennisniveau van collega's)
Wensenlijstje
De meeste voorkomende wensen van leraren in het basisonderwijs voor de toekomst:
Geld voor kleinere, werkbare groepen (maximaal 20-25 leerlingen)Terug naar volwaardig speciaal onderwijsVoor alle groepen een onderwijsassistent / meer budget voor assistentHet beroep aantrekkelijker maken voor nieuwe leerkrachtenHoger salaris voor jonge en oudere leerkrachten en meer carrièrekansenRuim budget voor leermiddelen – het geld moet rechtstreeks naar de werkvloer en niet in management gestopt wordenGeen bezuinigingenOpknapbeurt schoolgebouwenGeen stelselwijzigingen, sector moet tot rust komen. Als er al iets wordt veranderd dan graag bottom-upMeer scholing om met gedragsproblemen om te kunnen gaanMeer vaste banenOp iedere school een conciërge
Lees hier wat de politiek partijen met het basisonderwijs willen