NOS NieuwsAangepast

Oranje-koorts bij Nederlandse supermarkten

Door redacteur Tamara Awwad

Dennenboompjes in voetbaltenue van de Spar, een oranje sleutelhanger bij de Coop of van de Dirk een oranje Hands-figuurtje. Consumenten hebben keus genoeg, want veel supermarkten lanceren binnenkort een WK-actie.

Als het Nederlandse elftal het in Zuid-Afrika tot de finale schopt, kunnen Nederlandse supermarkten op een extra omzet van vijftig miljoen euro rekenen. En daar wil de branche de schappen best oranje voor laten kleuren.

Nieuwkomers

Consumenten kunnen van PLUS, Albert Heijn, C1000 en Super de Boer weer een Oranje-actie verwachten. Maar dit keer doen er meer ketens mee dan tijdens voorgaande EK's en WK's. Ook pakken supermarkten groter uit.

Zo hebben de supers Dirk, Bas en Digros voor het eerst een consumentenactie tijdens een voetbalkampioenschap. Marketing manager Michiel de Haan ziet een trend: "Kinderen vinden het steeds leuker om te sparen en we vonden het daarom leuk om onze klanten te verrassen. De C1000 heeft dat vorig jaar voor het eerst met de gogo's gedaan en Albert Heijn had succes met de welpies en de voetbalstickers. Het is bijna een branche-eigenschap aan het worden."

Ook Spar doet voor het eerst mee. Aanleiding is het succes van acties waarbij klanten voor een 'Sparky' konden sparen. Volgens de Spar-woordvoerder is het evenement een ideaal moment om weer iets met dit figuurtje te doen.

Grootser

De Dekamarkt pakt het dit jaar groter aan dan voorheen: "Het moet nu grootser, want anders verlies je marktaandeel. Mensen vinden het hartstikke leuk om met dit soort WK-acties mee te doen en ze gaan er gekker mee om dan met gewone spaaracties. De wuppies worden ook gewoon op de hoedenplank geplakt. We wilden dit keer iets verzinnen dat niet alleen op kinderen is gericht."

Ook de commercieel directeur van Coop erkent het commerciële belang: "Het WK is een fantastisch moment waar je dankbaar gebruik van maakt. Als supermarkt grijp je de hoogtepunten aan, dat doen wij eigenlijk altijd wel. Maar dit is voor ons ook wel een omvangrijke actie."

Bij de Lidl krijgen consumenten bij besteding van een bepaald bedrag een WK-scorekaart. Ook bij de prijsvechter is het Oranje-assortiment groter dan bij de voorgaande evenementen.

Trend

"Wij hebben eerder acties gehad met EK's en WK's, maar nu is er voor meer mensen iets te sparen. Ons WK-bordspel is meer iets voor kinderen, maar de pet is voor iedereen. De trend is dat fabrikanten en supermarkten wat inventiever zijn geworden en dus meerdere doelgroepen bedienen. Er is een trend naar veelzijdigheid", laat supermarkt EM-T? weten.

De woordvoerder van Deen Supermarkten ziet dat consumentenacties populairder worden: "Supermarkten rollen nu van de ene campagne in de volgende. Het hele jaar door worden allerlei acties gepland. Dat was vroeger minder."

Supermarkt Hoogvliet, waar consumenten voorafgaand aan het WK oranje dieren kunnen verzamelen, merkt het ook: "Iedereen doet het en de koppeling met het WK is makkelijk te maken. Iedereen is op zoek naar het leukste item en je wil dat erover gesproken wordt. Het mooiste dat je kunt bereiken is dat kinderen er uiteindelijk om gaan vragen."

Bij ALDI en Jumbo is het beleid om niet aan spaaracties te doen, om de prijzen zo laag mogelijk te houden. Wel is er in het assortiment veel aandacht voor oranje producten.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl