NOS NieuwsAangepast

Eurocontrol: vliegverkeer morgen normaal

Eurocontrol verwacht dat het vliegverkeer in Europa morgen weer volgens het normale schema verloopt. De Europese luchtverkeersleiding zegt erbij dat reizigers wel rekening moeten houden met vertragingen door aanloopproblemen en het wegwerken van de flinke achterstand.

Volgens Eurocontrol gingen vandaag ruim 22.000 vluchten door, zesduizend minder dan op een normale woensdag. Het Meteorologisch Instituut in Reykjavik zegt dat het vliegverkeer de komende dagen niet gehinderd wordt door de aswolk. De vulkaan op IJsland spuwt veel minder as, en de rookkolom waait richting de Noordpool. In Duitsland en België is het vliegverkeer vandaag ook weer op gang gekomen.

Rubik's Cube

Volgens hoogleraar vervoers- en luchtvaarteconomie Hugo Roos liggen er geen draaiboeken klaar voor dit soort buitengewone verstoringen. "Ieder probleem is toch weer heel uniek en in dit geval zeker."

Het grootste probleem op dit moment is volgens Roos dat alle vliegtuigen op de verkeerde plekken staan in de wereld" en die moeten terug in het schema. Ik vergelijk dat wel eens voor mijn studenten met het oplossen van de Rubik's Cube. U weet hoe moeilijk het is om al die gekleurde vlakjes weer op de juiste plek te krijgen."

Efteling

De reizigers die op Schiphol achter de paspoortcontrole verblijven, zijn in de loop van de dag in aantal afgenomen. Vannacht brachten nog zo'n 200 mensen de nacht op Schiphol door.

Het aantal reizigers in de vertrekhal is wel enorm toegenomen. Zo erg zelfs dat er maatregelen genomen moesten worden om het enorme reizigersaanbod in goede banen te kunnen leiden.

Vertrekhal 2 werd daarom van buitenaf afgesloten en alle reizigers moeten via vertrekhal 3 naar binnen om aan te sluiten in "een hele lange rij", vertelt verslaggever Mattijs van de Wiel. "Ze noemen het de Efteling-opstelling. Je weet wel, zo'n zigzaglijn tussen de linten door. Gevolg is dat mensen heel lang moeten wachten en dat mensen die binnen een uur moeten vliegen en al ingecheckt zijn behoorlijk ongeduldig beginnen te worden."

Schade

De aswolk uit IJsland heeft de internationale luchtvaart tot nu toe ruim 1,3 miljard euro gekost. De brancheorganisatie voor de luchtvaart IATA noemt de crisis rampzalig.

Vorig jaar leden vliegmaatschappijen door de recessie samen zo'n zeven miljard euro verlies. Voor de uitbarsting van de IJslandse vulkaan verwachtte de IATA voor dit jaar een verlies van twee miljard euro, maar dat wordt nu dus veel meer.

Volgens het Meteorologisch Instituut in Reykjavik spuwt de vulkaan nog een beetje rook met as. De rookkolom bereikt een hoogte van drie kilometer. Bij de uitbarsting van vorige week was dat nog elf kilometer. Verder is de wind bij de vulkaan gedraaid. Dankzij de zuidenwind waait de rookpluim nu naar de Noordpool en niet meer naar het vasteland van Europa.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl