NOS NieuwsAangepast

Recordaantal klachten bij OV loket

Het OV loket, het onafhankelijke toezichtorgaan op het openbaar vervoer, ontving het afgelopen half jaar het recordaantal van 4200 klachten. Dat is twee keer zo veel als normaal.

De meeste klachten gingen over de ov-chipkaart voor studenten. Ze klaagden dat ze de kaart niet hadden ontvangen, over problemen bij het opladen van het abonnement en over onduidelijkheid in de informatievoorziening. Het loket ontving tussen 1 oktober en 31 maart 921 klachten van studenten.

Contrast

Ook over de reguliere chipkaart werd geklaagd. Mensen snappen niet hoe je geld kunt terugkrijgen als je vergeet uit te checken, of klagen over het feit dat je een geblokkeerde kaart alleen in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag kun deblokkeren.

De bevindingen van het OV loket staan in schril contrast met de conclusies van de Rotterdamse stadsvervoerder RET. Die meldde eerder juist dat de reizigers tevreden zijn met de chipkaart. Driekwart van de Rotterdammers zou de kaart snel landelijk ingevoerd willen zien.

Sneeuw

Verder werd er veel geklaagd over de sneeuwchaos op het spoor in december.

Volgens het ov-loket werken de vervoersbedrijven te weinig samen en wordt de reiziger niet centraal gesteld. Te vaak verschilt het beleid per vervoerder.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl