Pools regeringstoestel niet probleemloos

Aangepast op
Buitenland

De Toepolev 154 van de Poolse regering was de eind 2009 nog helemaal nagekeken tijdens een grote onderhoudsbeurt. Dat onderhoud gebeurde in Rusland.

Het toestel vertoonde relatief veel mankementen. Kort geleden kon het toestel niet vertrekken vanuit Haïti omdat er technische problemen waren. Vorig jaar is het regeringsvliegtuig blijven staan in Mongolië.

Slechte reputatie

In Polen was er al langer een discussie gaande over het toestel. Velen vonden dat het ruim twintig jaar oude toestel vervangen diende te worden.

Volgens Evert van Zwol van de Vereniging van Verkeersvliegers zijn de de laatste tien jaar relatief veel incidenten geweest waarbij de Toepolev 154 betrokken is. "Je kunt stellen dat die Toepolev een matig tot slecht reputatie heeft," aldus Van Zwol.

Milieu-eisen

Het ontwerp dateert van begin jaren zestig. Tot op de dag van vandaag is dit het belangrijkste verkeersvliegtuig in de voormalige Sovjet-Unie en Iran. Het is 37 jaar in productie geweest en is daarmee één van de langst gebouwde toestellen.

De drie-motorige Toepolev 154 lijkt op de Boeing 727, maar is krachtiger. In Europa mag het vliegtuig op veel vliegtuigvelden niet landen vanwege de strenge milieu-eisen.

Sinds 1973 zijn er ruim dertig toestellen van dit type gecrasht. Daarbij kwamen ruim 3000 mensen om.

Overzicht van incidenten van de laatste tien jaar waarbij een Toepolev 154 betrokken was:

3 juli 2001

Een Toepolev van Vladivostokavia stort neer bij Irkoetsk. Alle 145 mensen aan boord komen om.

4 oktober 2001

Het Oekraïense leger schiet tijdens een oefening een Toepolev van Sibir Airlines uit de lucht. Het toestel was onderweg van het Israëlische Tel Aviv naar Novosibirsk in Rusland. 78 Mensen komen om.

12 februari 2002

Vlak voor aankomst in Khorramabad stort een Toepolev van Iran Airtour neer in de met sneeuw bedekte bergen in de omgeving. 119 mensen komen om.

1 juli 2002

Boven Duitsland botsen twee vliegtuigen op elkaar. Een Toepolev van Bashkirian Airlines met 71 mensen aan boord onder wie 52 kinderen vliegt op een vrachtvliegtuig.

24 augustus 2006

Bij een Tsjetsjeense aanslag op een Toepolev van Sibir Airlines onderweg van Moskou naar Sochi komen alle 46 mensen om het leven.

22 augustus 2006

Een Toepolev van de Russische maatschappij Pulkovo Airlines met 170 mensen aan boord stort in volle vlucht tijdens hevig noodweer neer in Oekraïne. Iedereen komt om.

1 september 2006

Een Toepolev van Iran Airtour glijdt van de landingsbaan af en vliegt in brand. Tachtig van de 147 mensen aan boord komen om.

15 juli 2009

Een Toepolev 154 van Caspian Airlines onderweg van Iran naar Armenië stort neer in een akker.

10 april 2010

Het Poolse regeringsvliegtuig stort neer bij Smolensk in Rusland. Alle 96 inzittenden komen om.