Tuin lijdt niet onder economische crisis

Door redacteur economie Jeroen Schutijser

De tuinsector heeft vorig jaar nagenoeg niets gemerkt van de economische crisis. De omzet bedroeg 4,2 miljard euro, een evenaring van de recordomzet in 2008.

Daarmee is de tuinsector één van de weinige branches in de detailhandel waar de omzet vorig jaar niet daalde.

"De tuin is crisisbestendig", zegt directeur Han de Groot van Tuinbranche Nederland. "Mensen geven minder uit aan grote verbouwingen als een nieuwe keuken en gaan niet zo vaak meer met vakantie. Blijkbaar geven ze liever geld uit aan gezelligheid in en om het huis."

Strenge winter Wel was er een verschuiving in de bestedingen. Zo werd meer geld uitgegeven aan gereedschap, barbeques, tuinmeubels en éénjarige planten. Kerstartikelen (min 8 procent) en potten en vazen (min 23 procent) scoorden slechter.

Uit onderzoek van GfK Benelux blijkt dat vorig jaar 80 procent van de huishoudens geld uitgaf aan de tuin, iets minder dan in 2008. De tuincentra waren verreweg het populairst met een marktaandeel van 46 procent. Ook bouwmarkten, supermarkten en dierenspeciaalzaken zagen de verkoop van artikelen voor de tuin stijgen. Kwekers zagen juist minder klanten komen.

Over de omzet in 2010 is De Groot voorzichtig. "Het is wel gunstig dat we een strenge winter hadden. In maart krijgen mensen dan écht weer zin om de tuin in te gaan. Tuincentra wachten reikhalzend op dat moment."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl