Weinig concrete actie tegen agressie streekvervoer
Door verslaggever Olof van Joolen
Provincies en streekvervoerders hebben de afgelopen anderhalf jaar weinig tot niks nieuws gedaan om de streekbussen veiliger te maken. Anderhalf jaar terug sloeg de vlam in de pan toen in Gouda buslijnen tijdelijk werden opgeheven vanwege agressie.
Van de twaalf provincies hebben alleen Limburg, Utrecht en Noord-Brabant nieuwe maatregelen getroffen, zoals de montage van camera's. Met name in de Randstad geven de cijfers aan dat het probleem verergert. Zo zag Noord-Holland het aantal incidenten in zijn concessiegebieden bijna verdubbelen van iets minder dan 400 tot ruim 600 per jaar.
Mishandeling In de lente van 2009 bleek dat bij Nederlands grootste streekvervoerder Connexxion elke anderhalve dag een chauffeur wordt mishandeld. Het aantal incidenten nam in 2008 met 10 procent toe ten opzichte van 2007. Jarenlang was het stabiel. Nieuwere cijfers heeft Connexxion nog niet.
De signalen van vorig jaar waren voor toenmalig minister Ter Horst van Binnenlandse Zaken ernstig genoeg om een speciale taskforce in te stellen. Deze werkgroep waarin onder andere vakbonden, de branche en het openbaar ministerie zaten, deed in september zijn aanbevelingen.
Geen idee Dat er nog veel te doen is, blijkt in Zuid-Holland. De provincie, die met Gouda de aanleiding vormde voor de hele discussie over sociale onveiligheid, heeft geen idee hoeveel incidenten er plaatsvinden.
Zuid-Holland heeft sinds 2002 wel een actieplan geweld en openbaar vervoer. Per jaar trekt de provincie bijna 900.000 euro uit voor de bestrijding van de problematiek. Formeel moet de vervoerder elk jaar aan de provincie rapporteren hoeveel incidenten er zijn geweest om in aanmerking te komen voor de subsidie. Vooralsnog slagen de vervoerders daar in Zuid-Holland niet in, maar ze krijgen wel hun geld. Dit jaar bekijkt Zuid-Holland of er een registratieregeling kan komen.
Veiligheidsniveau Alleen Limburg trekt de knip voor extra bewakingpersoneel. Er komen dankzij een subsidie vijf extra stewards op de bussen. Dan komt het totaal uit op 29 voor de hele provincie. Andere provincies zoeken een oplossing vooral in meer overleg en gestructureerd samenwerken met andere overheden en organisaties. De cijfers geven geen aanleiding om meer te doen.
De brancheorganisatie in het openbaar vervoer, de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland, onderschrijft dat er te weinig gebeurt om de veiligheid in de streekbus te verbeteren en wil dat er een minimaal veiligheidsniveau wordt vastgesteld.
Vakbond De FNV heeft geen goed woord over voor het gebrek aan aandacht voor de sociale veiligheid in het streekvervoer. Alleen na een incident wanneer er grote druk op politici en bedrijven staat, gebeurt er volgens de FNV wat.
De bond maakte veiligheid tot belangrijkste thema bij de afgelopen cao-onderhandelingen. Het best haalbare was dat op alle nieuwe bussen een camera komt. "Dat betekent dat er nog steeds 2000 oudere bussen rondrijden zonder. Het is volstrekt onder de maat", zegt onderhandelaar Janny Koppens.