NOS NieuwsAangepast

Parkeren kost geld

Lokale partijen die beloven parkeertarieven te verlegen of zelf gratis te maken zadelen de burger op met hogere lasten. Parkeren kost nu eenmaal geld zeggen deskundigen tegen NOS Net. U vindt hun opmerkingen hier.

Martin van Maarseveen, Universiteit Twente "Met parkeerbeleid beogen gemeenten de druk op het stadscentrum in zekere mate te reguleren, en in meerdere opzichten is dit een complexe materie omdat een juiste balans dient te worden gevonden tussen alle belangen."

Paul van de Coevering, hogeschool NHTV Breda "Er is ooit een experiment geweest in een stad waarbij de parkeertarieven zijn afgeschaft. Dit leidde inderdaad tot veel meer parkeerproblemen omdat mensen geen prikkel meer hadden om hun auto niet te gebruiken of in ieder geval minder lang te parkeren. Hierdoor was het niet alleen drukker, maar werden ook parkeerplaatsen bezet door doelgroepen die niet kwamen om te winkelen (wat uiteraard niet het doel is van ondernemers)."

Patrick van Bruggen, Blogger op Parkeerlijn "Winkeliers schreeuwen nu teveel dat parkeren gratis moet. Dat zou voor hun bereikbaarheid alleen maar slecht zijn. Als gratis parkeren zo ontzettend belangrijk is, snap ik niet waarom winkeliers niet bij een aankoop een deel van de parkeerkosten vergoeden. Wat is nu 5 euro op een bedrag van 500 euro omzet bij aankoop van een pak of een meubel?"

Roel ter Brugge, Universiteit Amsterdam "Gratis vergunningen aan bewoners hebben als achtergrond het recht op een publieke parkeerplaats, dag- en nacht en voor onbepaalde tijd nabij de woning. Natuurlijk berust dat op een idee van leefbaarheid, maar de economische basis achter dit recht bestaat nauwelijks en is ook nog niet vaak onderzocht. Ook in de meeste dorpen en buitenwijken beschikken veel mensen over parkeerplaatsen op eigen terrein en dragen zij de kosten daarvan."

Robert Ploeg, voormalig woordvoerder detailhandel "Een aantal onderdelen van het beleid dient ondergebracht te worden bij de centrale overheid. Met name de tarifering (waaronder prijsmaximalisatie en kunnen betalen per minuut). Als voorbeeld voor het laatste kan Spanje dienen. Daar is een aantal jaar geleden wetgeving aangenomen die parkeerexploitanten verplicht betalen per minuut mogelijk te maken."

Hans van Leeuwen, voorzitter werkgroep verkeersplan Scheveningen "Als parkeren gratis of goedkoper wordt, worden centra onleefbaar voor belanghebbenden omdat zij op straat geen parkeerplek kunnen vinden."

Bram van Luipen, Kennisplatform Verkeer en Vervoer "Bij een te lage prijs of gratis parkeren, is er weinig drang om niet langer dan strikt noodzakelijk te parkeren. Deze situatie deed zich bijvoorbeeld voor in de binnenstad van Rotterdam. Daar was voor het invoeren van de koopzondag het parkeren op zondag gratis. Al op de eerste koopzondag was er voor (veel te) veel winkelende bezoekers geen vrije parkeerplaats meer te vinden. Binnen vier weken is ook op zondagen betaald parkeren ingevoerd met resultaat dat iedere bezoeker weer een redelijke kans kreeg om een vrije parkeerplaats te vinden."

Ineke Spapé, Lectoraat Verkeer en Stedenbouw NHTV Breda "Parkeerregulering dient ervoor om de aanwezige parkeerplaatsen zodanig te laten gebruiken, dat ze beantwoorden aan het doel dat de gemeente met die parkeerplaatsen heeft."

Jeroen Stegeman, Arcadis "In de huidige situatie zullen maar weinig mensen hun auto in het centrum van Amsterdam of Rotterdam parkeren om vervolgens een week met de Thalys naar Parijs te gaan. Dit zou namelijk meer dan 100 euro aan parkeerkosten betekenen. Als parkeren gratis zou zijn, wordt het aantrekkelijker om dit wel te doen."

Cecile Seignette, Planbureau voor de Leefomgeving "Hoogstwaarschijnlijk zullen er, bij lagere of geen tarieven, meer auto's afkomen op de beschikbare plekken."

Durk Jellema, Gemeente Delft "Afschaffen van betaald parkeren heeft echter niet alleen consequenties voor de situatie op straat, maar ook voor het gemeentelijke huishoudboekje. In Delft zijn namelijk rond de binnenstad een aantal garages voor bezoekers van de binnenstad gebouwd. Twee daarvan zijn reeds in gebruik en een derde is in aanbouw. Deze garages worden in Delft gefinancierd uit de opbrengsten van de parkeergelden die geheven worden in die garages. Als het tarief daar lager zou zijn, zou er gemeenschapsgeld bij moeten."

Thomas Straatemeier, Universiteit van Amsterdam "Helemaal harde feiten heb ik niet, maar het reguleren van het aantal parkeerplaatsen en de kosten van parkeren heeft een sterk sturend effect op de mobiliteit. Afhankelijk van de stedelijke structuur en de kwaliteit van andere vervoerwijzen scheelt het vijf tot dertig procent autoverkeer. Het is daarmee naar mijn mening (geen feit) een van de belangrijkste instrumenten om onze binnensteden leefbaar te houden."

John Baggen, TU Delft "Bij nieuwe stedelijke ontwikkeling dient voor parkeergelegenheid betaald te worden. Dat kost dus geld. Feitelijk wordt in de bestaande stad, waar ruimte schaars is, ook een bijdrage gevraagd om te kunnen parkeren."

Hans Godefrooij, DTV Consultants "Parkeren is 'gewoon' een markt van vraag en aanbod. Als de vraag naar parkeerplaatsen hoog is, kan betaald parkeren uitkomst bieden in het reguleren van de vraag."

Niek Bosch, Goudappel Coffeng BV "De hoogte van het parkeertarief dient nauwkeurig te worden bepaald, omdat een te laag tarief (een deel van) de langparkeerders onvoldoende zal ontmoedigen, terwijl een te hoog tarief (een deel van) de kortparkeerders (bezoekers van het centrumgebied) zal ontmoedigen om het gebied te bezoeken, zodat zij naar concurrerende gebieden zullen gaan."

Rien Smalheer, NHTV Breda "Door de prijs te verhogen proberen gemeenten de vraag naar parkeerplaatsen zodanig te beinvloeden, dat mensen eerder het openbaar vervoer of de fiets nemen. Immers, geparkeerde auto's geven nou niet het meest fraaie stadsgezicht, en parkeerplaatsen kost RUIMTE. Ruimte, die schaars en duur is. Ruimte, die ook anders kan worden gebruikt dan door er een auto neer te zetten."

Rob Jeuring, Ecorys "Inmiddels leidt het toenemende autobezit en autogebruik ertoe dat de auto's in een veel groter gebied dan alleen de binnenstad concurreren om de schaarse parkeerruimte. Als parkeren goedkoper of zelfs gratis wordt, zullen weer meer mensen, onder andere voor het woon-werkverkeer, de auto nemen en zal men langer gaan parkeren."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl