To twitter or not to twitter

Aangepast op

Lokale partijen zetten volop sociale media, zoals Twitter en YouTube, in tijdens de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen, zo blijkt uit een inventarisatie van NOS Net. Hieronder de reacties op onze vragen.

Jan-Willem Groot, CDA Amstelveen "We hebben sinds kort een geheel vernieuwde website die mogelijkheden biedt tot interactie met de kiezer. De voordelen van de nieuwe technieken zijn dat we een andere groep kiezers kunnen aanboren."

 

Rik Winsemius, PvdA Amsterdam"We hebben gekozen voor een campagne die zorgt dat de straat/vrijwilligerscampagne en de nieuwe media elkaar zo intensief mogelijk ondersteunen. We zetten dus alleen wat op als er behoefte aan is en creëren dus geen peperdure sites waarop niks gebeurt zoals hier bijvoorbeeld."

 

Laurens Ivens, SP Amsterdam "Het is duidelijk dat het maatschappelijk debat niet op Twitter plaatsvindt. Het gaat vooral heel erg snel, er wordt totaal niet inhoudelijk gedebatteerd. Zoals onze lijsttrekker zegt: "Het is vooral een scheet laten en dan weer snel verder naar de volgende actualiteit." Het is ook wie is het grappigst reageert op nieuws, zoals met het verzoek om de verkiezingen te verzetten vanwege de kou door de PvdA. Dat werd gewoon cabaret in de reacties."

 

Jan Nagengast, CDA Alkmaar "Iedere kandidaat die kans maakt om gekozen te worden heeft een filmpje gemaakt. Dit komt op onze website en natuurlijk YouTube (moet nog gebeuren) De jongeren hebben wel een "keten' waardoor hun filmpjes door circa 500 personen worden gezien."

 

Bas van der Bent, ChristenUnie Alkmaar "Elke partij heeft in Alkmaar inmiddels een eigen internetpagina. Via de site van de gemeente, Alkmaar.nl is daar heen te surfen. Ook Twitter en Hyves worden gebruikt maar dan meer door individuele kandidaten. Op de sites zijn de programma's te raadplegen en worden de kandidaten gepresenteerd. Als voordeel wordt gezien dat kandidaten onafhankelijk van tijd en plaats altijd de partij waarnaar ze nieuwsgierig zijn kunnen raadplegen."

 

Martine Visser, CDA Almere "We gebruiken sociale netwerken om actuele informatie te kunnen verspreiden en om mensen te bereiken die actief zijn op internet."

 

 

Ruud Gebel, VVD Alphen aan den Rijn  "Het is een snelle en goedkope manier om veel mensen te bereiken, de populariteit van nieuwe media nemen snel toe."

 

 

Hélène Oppatja, PvdA Alphen aan den Rijn "Nieuwe media komen niet in de plaats van oude media en persoonlijke contacten, maar zijn inmiddels wel een onmisbare aanvulling daarop. Redacties van lokale kranten volgen mij op internet en ik word bijna wekelijks wel ergens geciteerd naar aanleiding van iets dat ik op internet heb geschreven. Twitter is geweldig om snel nieuws te verspreiden. Een pittige uitspraak op Twitter leidt ook al vlug tot een telefoontje van een journalist met publiciteit tot gevolg. Mijn blog gebruik ik voor de verdieping."

 

Ine van Burgsteden, CDA Arnhem "We gaan niet de straat op of langs de deuren, we bellen al onze leden met de vraag of ze gaan stemmen en of wij eventueel vervoer kunnen regelen voor hen, mocht dit nodig zijn. Wij ontvangen wekelijks nieuwsbrieven van het partijbureau uit Den Haag met tips over effectief campagne voeren in de CDA gedachte."

 

Jan Broekema, SP Assen "Het voordeel van nieuwe media is dat je weer een andere groep mensen bereikt. Meer mensen die interactiever zijn, sneller en directer."

 

Saskia Boelema, D66 Breda "Op onze website is informatie over onze lijsttrekker te vinden en kunnen Bredanaars voor hun wijk via een googlemaps applicatie zien welke D66 kandidaat er woont wat de resultaten zijn die de fractie heeft bereikt en wat de standpunten van D66 zijn. De eerste drie kandidaten zijn ook actieve twitteraars. Ons verkiezingsprogramma wordt in 66 tweets gepresenteerd."

 

Klaas Dijkhoff, VVD Breda "Je krijgt directe feedback en het houdt het ook leuker. Het contact met mensen is informeler en er is meer ruimte voor humor en tweerichtingsverkeer. Je komt mensen ook vaker 'tegen' online dan op straat."

 

Willy de Zoete, ChristenUnie Den Haag "Het enorme voordeel is dat je op een laagdrempelige (en goedkope) manier heel veel mensen kan bereiken.  Men leest geen verkiezingsprogramma's meer, maar zoekt zijn informatie op internet bij elkaar. Met de sociale media komen ook de individuele kandidaten dichterbij, wat alles een meer persoonlijk tintje geeft. Toch is het maar een kleine groep die zo geïnteresseerd is dat ze dit allemaal willen weten. De meeste mensen baseren hun keus toch op wat ze zien in de krant en op TV." 

Wouter Groot Koerkamp, SP Den Haag "Sociale media zorgen voor nog meer interactie met achterban en de zwevende kiezers. We proberen zoveel mogelijk mensen te spreken op straat, bij winkelcentra en in de buurten waar we aanbellen. Toch zijn er ook mensen die liever digitaal contact hebben met de SP."

 

David van Dis, CDA Delft "Het bereik van social networks wordt steeds groter en daar moet een politieke partij (die midden in de samenleving hoort te staan) gewoon gebruik van maken. Ik krijg veel reacties op het plaatsen van Tweets en op mijn YouTube filmpje. Het helpt om familie en bekenden warm te maken voor de verkiezingen."

 

Albertin van der Beek, Stadspartij Doesburg "Als lokale partij moeten we zeer zeker nieuwe media gebruiken. We zijn onlangs een Hyves-pagina begonnen en daar hebben we al bijna 130 vrienden. Korte lijntjes werken het best. Ook zijn we te vinden op Twitter, maar daar is het aantal volgers toch wat kleiner."

 

Patricia Wevelkate-Hertgers, PvdA Doesburg "Onze ervaring met Twitter is dat je sneller door media benadert wordt. Ik merk persoonlijk dat Twitter voornamelijk wordt gebruikt door politici, media en bedrijven, minder door de 'burger'. Hoewel ik de laatste tijd merk dat meerdere kiezers uit Doesburg mij volgen. Ze hebben niet zozeer een Twitter-account, maar omdat zowel mijn account als de accounts van mijn collega's openbaar zijn, kan iedereen onze tweets lezen. Daarnaast is het natuurlijk leuk om contacten op te doen en de activiteiten van onze andere Doesburgse politieke partijen te volgen."

 

Paul Vermast, GroenLinks Dronten "Ik kan onmogelijk inschatten hoeveel mensen mijn berichten via Twitter volgen. Met grote regelmaat ben ik stomverbaasd dat mensen waarvan ik zeker weet dat ze niet twitteren toch weten wat ik meld op Twitter. Het gebeurt niet veel dat ik echt vragen krijg van voor mij onbekende burgers. Ik vind het bovenal een handig middel om mijn partijgenoten te volgen en mee af te stemmen. Ook is het leuk om collega's in buurgemeenten te volgen zodat je daar een beetje voeling door krijgt wat er politiek in de regio leeft."

 

Marije Eleveld, PvdA Ede "Via Internet krijgen we veel reacties van mensen waar we anders wellicht geen contact mee zouden hebben. We bereiken een specifieke (vooral jongeren) groep."

 

 

Koos van Boven, Gemeentebelangen Ede "We hebben een prachtige website en gebruiken verder geen nieuwe media. Waarom weet ik eigenlijk niet."

 

 

Arnold Versteeg, SGP Ede "Uiteraard maakt SGP Ede gebruik van internet. Verder maak ik zelf ook gebruik van het sociale netwerk Linkedin en meld ik me aan op relevante verkiezingssites. Het gebruik van internet is niet meer weg te denken. Allerlei informatie over de fractie, en activiteiten zijn hierop te vinden. Voor burgers en instellingen heel makkelijk om de juiste persoon via email of telefoon te benaderen."

 

Marc Dubach, D66 Eindhoven "Ik ben zelf een grootgebruiker van sociale netwerken. Ik blog en Twitter elke dag. Er is een D66 Eindhoven Hyves pagina en we hebben de D66 Endhoven Twitter. Ik ben zelf marketeer en geloof enorm in de kracht van social media. Het is een andere manier om je punten onder de aandacht te brengen. Het grote voordeel is dat kiezers direct op je kunnen reageren."

 

Jo-Annes de Bat, CDA Goes "Via Hyves het netwerk breiden we het netwerk uit en proberen we vrienden van vrienden te bereiken. Via Twitter maak ik duidelijk waar ik mee bezig ben en waar ik voor sta. Je kunt bepaalde doelgroepen goed bereiken. En ook zelf geprikkeld worden om voordurend uitleg te geven en actief te zijn."

 

Joost van Keulen, VVD Groningen "Wij denken dat kiezers op deze manier een goed beeld krijgen van onze kandidaten en standpunten. Bovendien is het een mooie gelegenheid om meer naamsbekendheid te krijgen." 

 

Hans Haselager, PvdA Hilversum "In tegenstelling tot het normale patroon tijdens verkiezingen waarbij de lijsttrekker de centrale man of vrouw is van een partij, gaat bij de PvdA in Hilversum iedereen voor zichzelf campagne voeren. Hiermee neemt de Hilversumse PvdA bewust het risico dat de volgorde op de kandidatenlijst, door voorkeurstemmen overhoop wordt gehaald."

 

Peter van Westing, Leefbaar Hilversum "Hyves, Twitter en Facebook kosten erg veel tijd. We zijn een klein lokale partij en hebben daar eenvoudig weg de tijd niet voor: we bedrijven politiek op vrijwillige basis naast ons werk."

 

Richard Boddeus, SP Kampen "Onze nummer twee van de kieslijst zit op Twitter. Ze doet daar verslag van een actie die een paar weken duurt: a la de Frogertjes gingen we in de bijstand.We maken zeker ook gebruik van onze eigen webpagina en proberen zo actueel mogelijk te zijn. Het voordeel van een eigen pagina is dat je al je eigen informatie er op kwijt kunt. Het is het visitekaartje van de partij en er zijn al gauw een paar honderd kijkers per dag."

 

Mart Keuning, ChristenUnie Leiden "We zijn de campagne gestart met www.trots-op-leiden.nl, omdat we een positieve campagne willen voeren over Leiden. Veel partijen in Leiden zijn altijd erg negatief, terwijl wij deze campagne willen laten zien wat Leiden voor mooie stad is, en dat we dat graag zo houden. Mensen op straat reageren daar heel positief op, ze vinden het leuk om een politicus op straat eens niet te horen mekkeren over wat er allemaal beter moet en kan."

 

Aukje de Vries, VVD Leeuwarden "Door internet en sociale netwerken wordt het bereik groter. Je bereikt een andere doelgroep dan met andere activiteiten."

 

 

Harry van der Molen, CDA Leeuwarden "Al meer dan een jaar werken we met Twitter en publiceren we foto's op Flickr. Twitter is een handig kanaal richting pers en publiek; er wordt tijdens de campagne druk gebruik van gemaakt. Er wordt een doelgroep bereikt die niet veel gebruik maakt van traditionele en lokale nieuwskranten (zoals Huis aan Huis etcetera). Daarnaast draagt het bij aan een modern imago voor de partij. Interactiviteit is beperkt (tot een incrowd van zeer actieve burgers)."

Andries Bergsma, GroenLinks Leeuwarden "We verwachten extra aandacht te trekken bij de mensen die internet als informatiebron gebruiken."

Jerome Schellings, D66 Leidschendam-Voorburg "Wij hebben de afgelopen jaren iedere maand een digitale vraag van de maand gesteld. We gaan met de reacties niets anders om dan we doen met de reacties op straat. We kijken of ze passen in de speerpunten van D66. Als dat zo is wijzen we de sprekers op ons programma. Het is dus niet u vraagt en wij draaien."

 

Klaas Neutel, CDA Meppel "We zijn de vorige verkiezingen de straat op gegaan. Het kostte toen veel tijd en leverde niet zo veel op, daarom doen we het deze keer niet. Ik zet zo af en toe nieuwtjes op Hyves en ik twitter mijn nieuwtjes door. We hebben bijna 30 YouTube-filmpjes gemaakt. Je bereikt meer mensen met nieuwe media. Ook de pers volgt mijn twitter en weet dus precies wanneer ze nieuws van mij kunnen verwachten. Het geeft een moderne uitstraling en het CDA is een moderne partij. Daar horen ook de nieuwe media bij." 

Willie Oldengarm, GroenLinks Meppel "Wat voor effect het op de kiezers heeft of zal hebben, vraag ik me af. Ik word wel actief gevolgd door de lokale pers . De filmpjes op You Tube worden redelijk vaak bekeken.  Het valt mij overigens op dat het aantal bezoekers van mijn weblog toeneemt naarmate de verkiezingen naderen."

 

Marc Hesp, VVD Menterwolde "De media hier zijn nogal links en schrijven alleen over de PvdA. We hebben geen andere keus dan zelf maar nieuwe kanalen te creëren, daarom gebruiken we nieuwe media. Ook omdat ons domweg het geld ontbreekt om advertenties te kopen. Het lokale sufferdje/bokkeblad plaatst onze ingezonden stukken. Daartegenover staat wel dat we regelmatig advertentieruimte moeten kopen."

 

Mona Keijzer, CDA Purmerend "Nieuwe media zijn een eenvoudige en laagdrempelige manier om je eigen boodschap te uiten."

  

Ivo Rodermans, GroenLinks Rotterdam "GroenLinks Rotterdam maakt gebruik van Twitter, Hyves en YouTube, maar zet ook zwaar in op canvassen. We bellen aan bij mensen met een ja-nee en een nee-nee-sticker en vragen bewoners of zij onze verkiezingskrant willen ontvangen. Op straat voeren we voornamelijk flyeracties. De campagnetijd is voor GroenLinks niet anders dan anders; wij reageren altijd inhoudelijk op reacties van inwoners. Soms leidt een signaal ook tot politieke actie, zoals het stellen van schriftelijke vragen. Vaak ook vervullen wij op de achtergrond de rol van bemiddelaar of ombudsman."

Jo van der Linden, Burgerbelangen Roermond "Zodra je de beurs trekt, kost het geen moeite om in de krant of op lokale zenders te komen. Bij vrije nieuwsgaring kiest men sneller voor de landelijke partijen of voor partijen die erg aan het schoppen zijn."

 

Eric Logister, D66 Tilburg "D66 Tilburg ziet internet als de digitale straat waar we heel veel mensen kunnen bereiken. We gebruiken youtube om in korte takes onze boodschap uit te leggen, natuurlijk de website, onze topkandidaten hebben een weblog. Om ons programma toegankelijk te maken hebben we het programma samengevat in 66 tweets. Elke dag wordt er een tweet verzonden (#TilburgAndersJain66tweets)."

 

Gerda Oskam, D66 Utrecht "Via het internet is het vaak mogelijk om de kiezer doelgerichter te benaderen. Daarnaast is er een hele groep kiezers die überhaupt vooral via het internet te benaderen is."

 

Michael Wijlhuizen, SP Utrecht "Persoonlijk vind ik het erg handig om lokaal nieuws te volgen via Twitter. Daarnaast is het een verlengde van onze website. We plaatsen regelmatig nieuwe berichten op onze site en kunnen onze volgers via twitter hierover informeren. In de statistieken van onze website zien we ook dat we meer hits krijgen, al is het beperkt."

 

Jan-Paul Middelburg, PvdA Voorschoten "We gebruiken voornamelijk Twitter. Zo kunnen we kort en krachtig communiceren en maken we voor kiezers transparant wat we doen. We gebruiken ook Twitter omdat we zo makkelijk feedback kunnen krijgen. Twitter is veel laagdrempeliger dan e-mail."

 

Maarten Prinsen, VVD Wassenaar "Altijd de eerste zijn, maar gebaseerd op een stevig doordacht en goed voorbereid programma, gebaseerd op wat er bij de mensen leeft en op wat wij vanuit onze liberale principes belangrijk vinden."

  

Mary-Jo van de Velde, D66 Wassenaar "De voordelen van nieuwe media zijn dat je een groot publiek kunt bereiken met niet al te veel inspanningen. Daarnaast is het ook fijn dat je voor het verzenden van jouw boodschap niet alleen meer afhankelijk bent van de goodwill van (de plaatselijke) kranten!"

 

Vincent Koerse, GroenLinks Waterland "Met het gebruik van nieuwe media hopen we jongeren te bereiken. Via volgdeverkiezingen.nl en polifeeds.nl wordt de campagne ook een echt online oorlog."

 

 

Arie Wijten, CDA Westland "Jongeren bereiken we voornamelijk via Hyves. Twitteren doen we wat breder, daar ben je ook wat volgzamer omdat je niet in de hand hebt wie je volgers zijn. Linkedin gebruiken we weer anders, namelijk om binnen ons netwerk gericht contacten te zoeken. Dat kan ook via de groepen die zich binnen Linkedin hebben gevormd. Weblogs en website gebruiken we vooral om te zenden."

 

Elly van der Wilk, VVD Westland"Ik twitter sinds enige tijd, ben zo ook te volgen via de plaatselijke VVD website. De achterban volgt mijn berichten wel via de website, maar nauwelijks als follower op twitter. Het is voor velen nog een (te) nieuw medium. Ik beperk me uitsluitend tot zakelijke, politieke tweets. Ik heb een hekel aan het veelal zinloze gebabbel van anderen. Op die manier is het wat mij betreft volkomen nutteloos. Twitter is voor mij een hulpmiddel om politiek te bedrijven en je zelf aan een breder (lokaal) publiek kenbaar te maken. Ik zal er ook na de verkiezingen mee doorgaan."

 

Marc Pluimers, CDA Wierden-Enter  "Als CDA Wierden - Enter voeren wij een zichtbaarheidscampagne. We staan op markten, fietsen op onze groene CDA fiets door het dorp en zullen huis-aan-huis gaan in de aanloop naar 3 maart. Wij zijn erg actief op Twitter, Hyves en Facebook. Wij voeren een campagne waarin wij vragen mensen mee te laten doen en dat kan door de inzet van social networks tegenwoordig al met een paar simpele muisklikken."

 

Marc Rijnders, VVD Woerden "In de laatste drie weken van februari, zijn wij zichtbaar op straat. We gaan nu bewust wat later de straat op, omdat anders het effect minder is. Wij maken gebruik van onze website, maar hebben ook actief Hyves en Twitter. Deze media worden al gebruikt om tussen de partijen onderling te reageren op elkaar. En af en toe wat naar elkaar te prikken. Deze verkiezingen staan echt in licht van digitale verkiezingsstrijd."

 

Elias Bom, Inwonersbelangen Woerden "Met Hyves, Twitter, YouTube, onze websites en een tweetal themawebsites kunnen we specifieke punten extra belichten."

 

 

Richard Ootjers, CDA Zaanstad "Op blogs schrijven we al jaren en onze site wordt zoveel mogelijk bijgehouden. Andere media gebruiken we ook om aandacht te vragen voor de actualiteit en onze standpunten."

 

Frankwin Mussche, PvdA Zwolle "Twitter is een medium waar je op een ander manier je boodschap kwijt kan. Misschien direct nog niet aan zoveel mensen, maar indirect kan het dan toch weer bij veel terecht komen. De directe interactie is erg aantrekkelijk."