NOS NieuwsAangepast

Zeven vette jaren van tv-reclame voorbij

Na zeven jaren waarin de inkomsten van televisiereclames alleen maar stegen, hebben de tv-zenders een tegenvaller te verwerken.

De adverteerders gaven vorig jaar aan tv-reclame 8,7 procent minder uit dan in 2008. De reclame-inkomsten liepen terug naar 781 miljoen euro.

Recessie De belangrijkste oorzaak is de recessie. Banken en verzekeraars adverteerden veel minder en ook veel andere bedrijven bespaarden op hun reclamebudget.

Volgens Paul van Niekerk, directeur van het Nederlandse kenniscentrum voor televisiereclame (SPOT), wordt er bij andere media veel meer op reclame bezuinigd en doet tv-reclame het nog niet eens zo slecht.

Het deel van het reclamebudget dat adverteerders aan tv besteden is in 2009 zelfs licht gegroeid. Meer dan de helft van all het reclamegeld gaat inmiddels naar de televisie.

Reclame tijdens programma's De grote commerciële omroepen SBS en RTL zeggen niet heel veel last te hebben van de teruglopende reclamegelden. SBS zegt ondanks alles winst te hebben gemaakt, RTL zegt vooral met innoveren het verschil te maken.

RTL is bezig met nieuwe soorten reclames zoals split screen advertising. Dit is reclame die tijdens het programma in beeld verschijnt. Andere nieuwe vorm is reclame aan het begin van het reclameblok, verwerkt in het zenderlogo. Ook experimenteert RTL met reclame in het programma-overzicht.

Volgens de omroep zijn zowel adverteerders als kijkers enthousiast over de nieuwe manieren. "De klant wordt benaderd met producten op momenten dat het relevant is", aldus een RTL-woordvoerder.

SBS mag sinds de komst van een nieuwe Mediawet in januari 2009 ook tijdens de programma's adverteren, maar dat komt volgens de zender - mede door de recessie - nog niet van de grond. "Adverteerders zijn nog erg conservatief", aldus SBS.

Tv en internet Volgens SPOT kunnen tv-zenders nog winst boeken met reclame op hun internetsite's. De zenders bereiken volgens SPOT met sites als rtlgemist.nl en sbsgemist.nl het grootste gedeelte van de bevolking. Adverteerders kunnen daarmee, in combinatie met de oude vertrouwde tv-spot, nog directer consumenten benaderen.

"De komende jaren moet dit verder worden uitgebouwd", aldus Van Niekerk.

RTL heeft met split screen advertising in ieder geval een manier gevonden om consumenten die via internet programma's terugkijken ook te bereiken met commercials. De split screen advertising - reclameboodschappen tijdens de programma's - zit namelijk ook ingebakken in de programma's op de website.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl