NOS NieuwsAangepast

Foodwatch strijdt tegen kippensoep zonder kip

Door verslaggever Jeroen Schutijser

Kippensoep met nauwelijks kip, aardbeien-drinkyoghurt met een flintertje aardbei. De voedingsmiddelenindustrie stelt veel producten veel te mooi voor. "Wij eisen dat ze ophouden ons te bedriegen en te misleiden", zegt Bart van Opzeeland, directeur van Foodwatch. Dat is een nieuwe consumentenorganisatie die sinds begin dit jaar ook actief is in ons land.

Foodwatch maakt zich sterk voor keuzevrijheid van consumenten. "Voedselfabrikanten moeten ons gewoon goed voorlichten. Vertellen wat er écht in hun producten zit."

Afgelopen week stelde Foodwatch een product van Mona aan de kaak: de aardbeien-drinkyoghurt. Van Opzeeland: "Met een afbeelding van een grote aardbei op de verpakking. Dan denk je: zo, daar zit veel aardbei in. Maar als je dan de kleine lettertjes leest, gaat het om 0,6 procent aardbei. Noem het dan roze drinkyoghurt met aardbeiensmaak."

Suiker Wel zitten er maar liefst 27 klontjes suiker in zo'n pak. "Maar dat zetten ze natuurlijk niet zo duidelijk op de verpakking. Gek hè, dat zoveel mensen last hebben van overgewicht."

Mona, dat na een oproep van Foodwatch tientallen e-mailtjes kreeg van consumenten, zegt in een summiere reactie dat het de opmerkingen van Foodwatch "ter harte neemt". Verder wil het bedrijf niet reageren.

Spelregels Behalve dat Foodwatch – sinds 2002 al actief in Duitsland – de producenten wil aanspreken op hun verantwoordelijkheid, wil de organisatie ook een vuist maken richting politiek. Want het feit ligt er dat producenten zelden echt de wet overtreden. "De spelregels – opgesteld na de lobby van de voedselindustrie in Brussel – zijn zó ongelooflijk slap. Daar moet ook wat aan veranderen."

De FNLI, spreekbuis van de levensmiddelenindustrie, heeft nog geen contact gehad met de nieuwe consumentenorganisatie. "Ze zullen hun stem luid verheffen, hebben ze gezegd," zegt Philip den Ouden. "Nou, we wachten af."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl