NOS NieuwsAangepast

Met 500 paar ski's naar Sotsji

Door verslaggever Mattijs van de Wiel

Atleten en sponsors klagen erover. Ze hebben jarenlang een nauwe relatie. Maar op het vierjaarlijkse hoogtepunt - de Olympische Spelen - kunnen ze daar niks mee.

De Spelen zijn reclamevrij. Op de boardings, langs de pistes... nergens zijn merken te zien. En wie geen officiële sponsor is, mag op geen enkele manier reclame maken op de Spelen. Daar wordt streng op gecontroleerd.

Uitzondering

Een van de mensen die hierop toezien is de Nederlander Marcel Looze. Hij is marketingmanager bij de FIS, de internationale skifederatie. Hij moet ervoor zorgen dat skiërs geen ongeoorloofde reclame maken. Als het moet plakt hij een merknaam af met tape, ook al gebeurt dat nog maar zelden. Atleten weten steeds beter wat wel en niet mag. En ze zijn als de dood voor sancties.

In het uiterste geval kunnen ze gediskwalificeerd worden als ze de reclameregels overtreden. Maar er is één uitzondering. Materiaalfabrikanten mogen onder voorwaarden wél hun merk op de spullen laten staan. En zij halen alles uit de kast. Skimerken zijn met grote teams en enorme hoeveelheden materiaal naar Sotsji gekomen. Atomic, een merk dat de spullen verzorgt voor twintig alpineskiërs, heeft alleen al 500 paar ski's hier. Het zijn niet de landenteams maar de materiaalmerken die de ski's waxen en slijpen.

Vol in beeld

De strijd tussen de merken is een wedstrijd binnen de wedstrijd. Een gouden medaille op de Olympische Spelen is het beste wat een skimerk kan overkomen. En de skiërs weten precies wat ze te doen staat als ze finishen. Het lijkt wel een aangeboren reflex: ski's uitklikken, optillen en tegen de schouders zetten, met het merk vol in het beeld van de camera. Zij wel.

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl