Verstappen zeer blij: 'Auto deed alles naar wens'• Norris verwachtte nooit podium te halen
Een superieure Max Verstappen heeft in China de volgende grand prix op zijn naam geschreven. De Nederlander miste de winst op dit circuit nog op zijn palmares, maar was zondag enorm overtuigend.
Geen update missen? Klik dan op het belletje!
Dit was 'm voor vandaag!
Dit was dan de Grand Prix van China. We zagen Max Verstappen heersen in de sprintrace, de kwalificatie en in de race van vandaag. In het weekend van 3 tot en met 5 mei zijn we weer terug met de GP van Miami. Dan zijn wij er uiteraard ook weer met een blog.
Dank voor het volgen van de blogs in de afgelopen dagen en tot dan!
De volledige uitslag vind je hier
Verstappen wint dus. Norris tweede, Pérez derde en Zhou veertiende. Dat weten we nu. Maar hier hebben we voor jou de volledige uitslag op een rijtje.
Emoties bij Zhou na groot applaus
Zhou Guanyu reed vandaag zijn allereerste grand prix in zijn eigen thuisland. De Chinese coureur eindigde uiteindelijk als veertiende en pakte geen punten, maar dat doet hem niet zoveel. Hij wordt overladen met emoties als het publiek hem een groot applaus geeft.
Lando Norris verwachte podium nooit te halen
Lando Norris is zeer blij verrast met de tweede plaats in China. "Daar ben ik heel erg verrast door, dit had ik namelijk niet verwacht. Ik dacht dat we heel snel naar huis konden gaan en ver achter de Ferrari's en de Red Bulls zouden eindigen. Maar gelukkig zat ik verkeerd", zegt de Brit lachend.
"Ik ben over heel veel dingen verrast vandaag. Over het ontbreken aan snelheid bij Ferrari en dat we ons konden meten met de Red Bulls vandaag. Wij werken er allemaal hard voor en dat wordt nu uitbetaald."
Verstappen: 'Auto deed alles wat ik wilde'
Max Verstappen is blij met zijn zege in China, maar niet alleen met de overwinning vandaag, maar met de prestaties van zijn auto stellen hem meer dan tevreden. "Het voelde zo goed, we waren het hele weekend snel. Dan is het fijn rijden."
"De twee herstarts na een safety car-situatie gingen ook goed. Ik kon daadwerkelijk alles doen met de auto wat ik wilde. Het is fantastisch dat we dit hebben bereikt."
Wel maakte de Nederlander zich nog even zorgen in de laatste ronde, toen hij over rommel op het circuit heen reed. "Ik was bang dat ik een lekke band zou krijgen. Ik rijd daar wel met 300 kilometer per uur overheen, dus ik moest dat wel even checken."
GP China 56/56 | Norris tweede, Pérez derde
En daar komen de nummer twee en drie. Lando Norris wordt tweede en op bijna 20 seconden van Verstappen eindigt Pérez als derde.
GP China 56/56 | Verstappen pakt zijn eerste zege in China!
Daar is hij dan, Max Verstappen. Hij komt met een gat van zeker 14 seconden als eerste over de finish in Shanghai. Hij heeft zonder enkel probleem de zege te pakken. Dat is zijn allereerste grand prix-zege in China. Nu mist hij alleen Singapore nog op zijn palmares.
GP China 55/56 | Nog één ronde
Verstappen heeft nog één ronde te rijden. Hij laat zijn team nog even schrikken, want de Nederlander zegt over iets heen gereden te zijn. Maar het lijkt erop dat hij onbedreigd op de zege afgaat.
GP China 53/56 | Hoe staat het er nu voor?
Buiten de dominantie van Verstappen zijn er nog wat verhalen op te tekenen vandaag.
- Pérez komt nog altijd niet dichterbij plek twee. Hij wordt waarschijnlijk derde.
- Charles Leclerc gaat op plek vier eindigen, want hij komt ook niet dichterbij Pérez.
- Hamilton rijdt nog op P9 en weet zich hoogstwaarschijnlijk toch te verzekeren van WK-punten.
- Thuisrijder Zhou heeft nu P15 in handen en kan nog één plekje opschuiven.
GP China 51/56 | Verstappen heeft nu 11 seconden
We hebben twee safety car-situaties gehad, maar dat doet Verstappen blijkbaar niks vandaag. Met nog vijf ronden te gaan heeft de Nederlander een gat van bijna 12 seconden geslagen op Norris. De Nederlander gaat onbedreigd af op zijn allereerste grand prix-zege in China.
GP China 49/56 | Daar ontsnapt Alonso
Wow! Daar ontsnapt Alonso. De Spanjaard is volledig gefocust op het inhalen van Lewis Hamilton, maar belandt vervolgens in de grindbak. Alonso kan zijn auto nog in het rechte spoor houden en weet vervolgens iets later alsnog Hamilton in te halen.
Spektakel!
GP China 48/56 | Hoe verloopt de race?
Een leuk inkijkje in hoe de race tot nu toe is verlopen:
GP China 45/56 | Pérez komt niet veel dichterbij
Sergio Pérez heeft het zwaar met het achtervolgen van Lando Norris. De Mexicaan heeft nog altijd zo'n vier seconden achterstand, maar hij zou met zijn auto toch echt dichterbij moeten kunnen komen. Charles Leclerc blijft ook nog verrassend dicht in de buurt van de Red Bull-coureur.
GP China 42/56 | Waar moeten we nog op letten?
Het gat van Max Verstappen is nu zo'n 6 seconden op Lando Norris. Dat lijkt dus wel beslist in Shanghai. Waar moeten we dan nog op letten?
- Pérez probeert nog naar plek twee te springen, maar heeft een flinke achterstand op Norris.
- Leclerc en Pérez strijden om plek drie
- Rijdt Hamilton (nu P9) in de punten?
- Kan thuisrijder Zhou een laatste plaats in zijn eigen GP voorkomen?
GP China 39/56 | Daar is Pérez weer terug op het podium
Sergio Pérez is nu terug op het podium. Hij heeft Charles Leclerc eindelijk ingehaald en moet nu op jacht naar Lando Norris. Maar het gat met de McLaren-coureur is nog zeker 4,5 seconden. Lukt het de Mexicaan om vandaag tweede te eindigen, achter Verstappen?
GP China 36/56 | Ricciardo is ook klaar
Daniel Ricciardo kan niet verder. De RB-coureur stond er nog goed voor, maar zijn auto heeft ook te veel last van de botsing zojuist. Dat betekent dat de Australiër ook klaar is en dat RB dus geen enkele coureur meer in de race heeft.
GP China 34/56 | Straffen voor Magnussen en Stroll
Magnussen en Stroll worden gestraft door de wedstrijdleiding voor hun botsingen op het circuit zojuist. Beide coureurs krijgen een tijdstraf van 10 seconden.
GP China 33/56 | Verstappen is weer snel weg, meteen snelste ronde
Verstappen gooit na de safety car-situatie het gas meteen open en rijdt de snelste raceronde tot nu toe. De Nederlander heeft ook meteen een gat te pakken van 1,5 seconde op Lando Norris. Achter Verstappen en Norris vechten Leclerc en Pérez voor plek drie.
Al moet de teamgenoot van Verstappen ook nog oppassen voor Fernando Alonso, want die rijdt als enige in de top tien nu op de zachte band.
GP China 31/56 | Einde safety car-situatie, weer kan Verstappen boel in gang trekken
Einde safety car-situatie. Dat betekent dat Verstappen wederom het heft in handen heeft en de boel in gang kan trekken. Kijken hoelang het nu goed blijft gaan.
GP China 29/56 | Teleurstelling voor RB, Tsunoda valt ook uit
Het is klaar voor Tsunoda, een teleurstelling voor het team RB. De auto van de 23-jarige Japanner wordt van het circuit getakeld en hij gaat zelf achterop de scooter van het strijdtoneel.
Daniel Ricciardo staat voor RB nog wel op een goede positie, hij staat nu negende.
GP China 27/56 | Tsunoda is ook klaar en Stroll botst op Ricciardo
Het is klaar voor Yuki Tsunoda. Hij wordt geraakt door Kevin Magnussen en zet zijn auto ook aan de kant. Daarna klapt Lance Stroll ook bovenop Daniel Ricciardo omdat Fernando Alonso zich een paar meter voor hen verremt.
Er gebeurt van alles nu, er is weer een safety car situatie.
GP China 26/56 | Einde safety car-situatie
De safety car-situatie is afgelopen, dat betekent dat iedereen nu weer opnieuw kan vechten voor zijn plekje in het veld. Verstappen rijdt uiteraard nog aan de leiding en zal zo het hele veld weer in gang gaan trekken voor de laatste 30 rondes.
GP China 25/56 | 'Nader onderzoek Alpine na de race'
Wat er nou precies misging bij de pitstop van Pierre Gasly, waarbij een monteur werd geraakt, is nog niet helemaal duidelijk. Alpine laat weten dat ze dat na de race verder gaan onderzoeken.
Verder wordt nogmaals bevestigd dat de monteur in orde is.
GP China 23/56 | Volledige safety car nu, alle gaten verdwenen
Ze krijgen de auto niet weg van de baan doordat de auto van Sainz nog in zijn versnelling staat. Daardoor krijgen we nu een volledige safety car-situatie. Dat betekent dat alle gaten nu zijn verdwenen. Bij Red Bull zijn ze heel erg scherp, Max Verstappen en Sergio Pérez gaan meteen de pitstraat in voor een setje nieuwe banden.
GP China 22/56 | Virtual safety car, dus even wat langzamer rijden
De auto van Bottas moet van het circuit worden gehaald. Er is dus een virtual safety car. Dat betekent dat iedereen even een beetje van het gas moet, maar dat de tussenliggende gaten moeten blijven bestaan.
GP China 21/56 | Bottas zet zijn auto stil
Het is einde verhaal voor Valtteri Bottas. De coureur van Sauber heeft probleem met de motor en parkeert zijn auto naast het circuit.
Het is wachten op een (virtuele) safety car.
GP China 20/56 | Verstappen heeft Norris alweer te pakken
Nou, daar is Verstappen alweer terug aan kop. Dat duurde niet heel erg lang. Zes rondjes had de Red Bull-coureur nodig om zowel Leclerc als Norris in te halen.
Dan is de enige spanning nog hoe groot de voorsprong voor de Nederlander gaat worden vandaag.
GP China 16/56 | Verstappen in de achtervolging nu
Verstappen moet nu heel even in de achtervolging. De Nederlander is net binnen geweest voor een set harde banden en rijdt nu voorlopig op de derde plaats. Maar Leclerc en Norris, die voor hem rijden, zijn nog niet naar binnen geweest.
GP China 13/56 | Auto Gasly raakt monteur
Terwijl Pierre Gasly in de pitstraat staat, gaat het compleet mis. De auto van Alpine zakt zomaar naar beneden bij een bandenwissel en daardoor raakt de auto ineens een monteur.
Maar het lijkt goed af te lopen voor de monteur. Inmiddels is Gasly ook weer terug op het circuit, wel op de allerlaatste plaats nu. De Fransman checkt over de boordradio of zijn monteur in orde is, die bevestiging krijgt hij.
GP China 12/56 | Hamilton gaat op mediums vooruit
Hamilton is inmiddels overgestapt van de zachte band naar de medium band. Dat lijkt meteen effect te hebben, want hij komt nu Tsunoda al voorbij. P15 is het nog altijd, er moet nog flink wat schade worden gerepareerd als de Brit nog in de punten wil eindigen vandaag.
GP China 12/56 | Leclerc stoomt op
We zien op dit moment twee mooie gevechten op het circuit. Carlos Sainz wilde George Russell voorbij en Charles Leclerc wilde Oscar Piastri inhalen. De eerste ziet het gevecht als sneeuw voor de zon verdwijnen, doordat Russell naar de pits gaat.
Leclerc krijgt het wel voor elkaar om Piastri te passeren en omdat Alonso ook even naar binnen is, is de Monegask nu vierde.
GP China 9/56 | Verstappen heeft enorm gat inmiddels
We zijn negen rondes onderweg en Verstappen heeft al een enorm gat. Zeven (!) seconden is het verschil nu met zijn teamgenoot Sergio Pérez. De Mexicaan heeft dan weer drie seconden voorsprong op Lando Norris.
GP China 7/56 | Ferrari's hebben het lastig
Wat opvalt in de openingsfase is dat de beide Ferrari-coureurs het nog lastig hebben. Zij komen nog niet veel dichter bij het podium. Het zijn de beide McLarens die nog sneller blijken te zijn en ook Alonso en Russel rijden nog voor Charles Leclerc en Carlos Sainz.
GP China 5/56 | Pérez heeft Alonso weer te pakken
Pérez heeft Alonso niet lang voor zich hoeven dulden. De Mexicaan krijgt het binnen vijf ronden voor elkaar om de Spanjaard weer in te halen en zo is het nu toch weer 1-2 Red Bull. Het zijn ook de twee snelste auto's van het circuit.
GP China 4/56 | Slechte start voor Hamilton en Zhou
De start was totaal niet goed voor Lewis Hamilton en Zhou Guanyu. Hamilton zakte zelfs even terug naar P19, maar is inmiddels weer opgeklommen naar P17. De Chinese publiekslieveling Zhou staat nu op P19 en kan vooralsnog de 60.000 aanwezige fans niet in vervoering brengen.
GP China 2/56 | Nu al een behoorlijk gat met Alonso
We zijn nog geen twee rondes onderweg en Verstappen heeft al een gat van 1,8 seconden. De rest van het veld zit wel heel dicht bij elkaar. We zien dat bijna het hele veld op de medium-banden is begonnen, op Lance Stroll, Yuki Tsunoda, Lewis Hamilton en Logan Sargeant na, die zijn gestart op softs.
GP China 1/56 | Verstappen het snelst weg
We zijn weg! Max Verstappen is het snelste weg, ook zien we Alonso heel goed starten. Die heeft de tweede plek overgenomen van Sergio Pérez.
Horen we dat goed? Regen!
Dit klinkt veelbelovend. Het lijkt al een beetje te gaan regenen in Shanghai, zo zegt Max Verstappen over de boordradio. We hebben vrijdag gezien wat dat voor gevolgen kan hebben voor het circuit, dat kan één grote glibberpartij worden.
Sargeant start vanuit de pitstraat
Over een kleine tien minuten start de GP van China. De coureurs starten zoals ze zich gister hebben gekwalificeerd, maar er is één kleine verandering. Logan Sargeant, de coureur van Williams, start niet vanaf P20, maar vanuit de pitstraat.
Zijn team heeft namelijk besloten om na de kwalificatie nog een aanpassing te doen aan zijn auto.
Heeft Verstappen straks deze trofee om zijn nek hangen?
Als Max Verstappen vandaag wint, dan wint hij deze trofee. De prijs is dit gebaseerd op een lauwerkans en kan dus ook echt worden gedragen.
Er is voor een lauwerkransontwerp gekozen om dat tot en met de jaren '80 de winnende coureurs werden beloond met zo'n krans om hun nek. De ronde vorm van deze trofee vertegenwoordigt het streven van het Chinese volk naar perfectie en geluk. Hiervoor is gekozen omdat de coureurs ook naar perfectie streven op het circuit.
Omdat het dit jaar het jaar van de draak is, in China, is de draaiing van de cirkel geïnspireerd op de beweging van een draak.
Sainz overleeft protest en start 'gewoon' vanaf P7
Carlos Sainz had gister een groot schrikmoment. De coureur spinde tijdens de eerste kwalificatie en veroorzaakte een rode vlag. De Spanjaard mocht wel doorrijden en plaatste zich uiteindelijk als zevende voor de race van vandaag.
Aston Martin protesteerde tegen het feit dat de Ferrari-coureur door mocht rijden, maar dat protest werd afgewezen. Daardoor start hij vandaag 'gewoon' vanaf P7.
Zhou is immens populair, zo blijkt vandaag weer
De Chinese coureur Zhou Guanyu is mateloos populair in China. Tijdens de sprintkwalificatie gaf de coureur het publiek ook daadwerkelijk wat te juichen met een tiende startplek, maar de kwalificatie viel zaterdag toch wat tegen. Hij start vandaag vanaf P16. Maar dat deert de fans helemaal niet, zo blijkt.
Steeds zeldzamer: een circuit waar Verstappen nog nooit won
Verstappen kan in China een zeldzaam wit vlekje op zijn wereldkaart inkleuren. Op slechts twee circuits die dit jaar op de F1-kalender staan, heeft hij nog nooit gewonnen: Shanghai en Singapore.
Vier grands prix die dit jaar niet worden gereden ontbreken ook op zijn palmares: Turkije, Toscane (het circuit van Mugello), Rusland en Portugal. De kans dat de Formule 1 daar snel terugkeert, is klein. Daarnaast wist Verstappen ook (nog) niet te winnen op Nürburgring. Wel won hij de Duitse grand prix op Hockenheim eens.
De Grand Prix van Bahrein won Verstappen twee keer op het 'normale' Sakhir Circuit. Toen er in 2020 een tweede race in het oliestaatje werd gereden op hetzelfde circuit, maar met een andere lay-out, zegevierde Verstappen niet.
Terug naar 2007: Hamilton vergooit kans op titel in pitstraat
Even terug naar 2007, toen was Hamilton niet heel succesvol in China.
De Brit maakte grote indruk in zijn debuutseizoen bij McLaren. Hij was zijn teamgenoot Fernando Alonso, tweevoudig kampioen, regelmatig de baas. Het leidde tot grote spanningen binnen het team. In China, de voorlaatste race van 2007, kon Hamilton de titel oprapen.
McLaren liet Hamilton lang doorrijden op een oude set banden. Toen hij eindelijk de pitstraat bezocht, verremde hij zich en Hamilton kwam terecht in de kleinste grindbak van het circuit: einde wedstrijd. Bij de seizoensfinale in Brazilië kreeg Hamilton technische problemen, en ging Ferrari-rijder Kimi Raikkonen er met het kampioenschap vandoor.
Wat kan Hamilton vanaf P18?
Het F1-weekend was tot nu toe een zeer wisselend succes voor zesvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton. De Brit werd tweede in de sprintkwalificatie en tweede in de sprintrace en leek daarmee op het goede spoor te zitten. Maar de Mercedes-coureur had vervolgens weer een desastreuze kwalificatie voor de race. Daarmee komt hij op P18 terecht.
Eén voordeel: er is op dit circuit genoeg ruimte om in te halen. In de punten rijden moet dus ook nog wel kunnen voor Hamilton, maar het is de vraag wat het maximale is vandaag.
De laatste van Schumacher
Na zijn zege tijdens de race in Monza had zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher zijn (eerste) F1-pensioen aangekondigd. In 2006 vocht hij samen met Renault-coureur Fernando Alonso voor de titel. Na een dramatisch verlopen 2005, waarin Schumacher slechts een keer won, ging 2006 beter.
De race in China, ronde zestien van de achttien, werd ook gewonnen door Schumacher. Daarmee kwam hij op gelijke hoogte met Alonso in de stand. Uiteindelijk bleek het de laatste zege voor Schumacher. In Japan viel hij uit, waardoor Alonso er met de titel vandoor ging.
In 2010 maakte Schumacher zijn rentree in de Formule 1, bij het toen nieuwe F1-team van Mercedes. In drie seizoenen pakte hij slechts één derde plek. Na zijn definitieve pensioen, werd hij vervangen door Lewis Hamilton. In twaalf jaar bij Mercedes haalde Hamilton zes wereldtitels binnen.
Verstappen in China: wisselend succes in Shanghai
Max Verstappen heeft tot nu toe slechts vijf grands prix gereden in China.
In 2015 maakte Verstappen indruk door in zijn derde GP uit zijn carrière een aantal fenomenale inhaalacties te plaatsen in zijn Toro Rosso. Hij knokte zichzelf de top tien in, maar motorpech vlak voor de finish zorgde ervoor dat hij, niet voor het eerst en zeker niet voor het laatst dat seizoen, uitviel. Een jaar later kwam de puntenfinish er alsnog: hij werd achtste.
In de race van 2017 startte Verstappen als zestiende, wegens motorproblemen. Op een natte baan in Shanghai reed hij na een rondje al achtste. Later vocht hij zich verder naar voren, en na een spannend gevecht met teamgenoot Daniel Ricciardo eindigde hij als derde.
Het jaar erop verliep desastreus voor Verstappen. Bij een safety car in de tweede helft van de race kozen de Red Bulls er als enige voor om nieuwe banden te halen. Verstappen lag vierde en opende de jacht naar de koplopers. Een inhaalactie op Lewis Hamilton mislukte, hij schoot even van de baan. Later schatte hij een poging om Sebastian Vettel in te halen compleet verkeerd in. Verstappen spinde en kreeg een tijdstraf. Teamgenoot Ricciardo bleef rustig en won de race, terwijl hij bij de safety car nog achter Verstappen reed.
In 2019, de tot nu toe laatste race in China, haalde Verstappen alles uit zijn bolide en werd hij vierde.
Verstappen slaat toe in sprintrace en kwalificatie: 'Al is de auto half zo goed, het komt goed'
De zaterdag in China kende een eentonig beeld. Max Verstappen was tijdens de sprintrace, de wedstrijd over 100 kilometer, veruit de sterkste. Hij kwam uiteindelijk in negentien rondes dertien seconden eerder over de streep dan Lewis Hamilton, dat gat was dus groot.
En ook in de kwalificatie toonde de Red Bull-coureur zijn spierballen. Hij reed soeverein naar pole position en was na afloop duidelijk richting de concurrentie. "Al is de auto morgen half zo goed, dan nog komt het in orde."
Goedemorgen, welkom!
Goedemorgen en welkom in dit blog!
Voor de derde keer dit weekend gaan we jullie op de hoogte houden van alles wat er gebeurt op en rondom het circuit in Shanghai, waar straks om 09.00 uur de Grand Prix van China wordt verreden. Max Verstappen was zaterdag oppermachtig in de sprintrace en in de kwalificatie en barst ook van het zelfvertrouwen voor de race vandaag.
Gaat de Nederlander inderdaad weer genadeloos toeslaan? En wat doet thuisrijder Zhou Guanyu?
Dat lees je allemaal in dit liveblog vandaag. Veel plezier!